Det lurer Geir Varvik (H) på. Han har stor tro på at jernbane tilknyttet Storfjord, samt isfri havn i Lyngenfjorden, er realistisk. Men først og fremst forholder han seg til konklusjonen av utredninga.

Varvik er ikke i tvil om fordelene ved jernbane tilknyttet Nord-Troms.

– Dette er en sak som går tilbake til Tornedalsrådet som i 1994 gjorde en forstudie om jernbane fra Finland til Norge, på grunn av malm. Rundt 2011 kom det en rapport på blant annet trasévalg og behovet for jernbane. Dersom vi får jernbane fra Finland til Skibotn og isfri havn i Lyngen, så er vi automatisk knyttet til finske og russiske jernbarnenettverk, og dette har en helt annen sporvidde enn det europeiske nettet, forteller Varvik.

– Må settes på dagsorden

Tidligere i oktober ble det kjent at den finske transportministeren Anne Berner har foreslått en felles utredning om jernbanestrekning mellom Rovaniemi og trolig Kirkenes. Og i mars kom det fram at regjeringen vil be Jernbanedirektoratet om å utrede bygging av jernbane fra Fauske til Tromsø. Varvik ønsker at banen skal knyttes med Finland til Skibotn, og med isfri havn i Lyngenfjorden. Han understreker at hvis det skal bli mulig, må en sette det på dagsorden.

– Nå tror kanskje flere at det er Rovaniemi-Kirkenes som er det store, men så har man glemt av arbeidet Storfjord kommune og Troms fylke tidligere har gjort på dette. Jeg mener det er på tide at man våkner opp, starter å jobbe med det igjen og setter det på dagsorden!

Sørover bør jernbanen gå fra Skibotn til Tromsø og videre ned til Narvik, mener Varvik.

– Jeg synes det er viktig å ikke bare se at Rovaniemi-Kirkenes er løsninga. Hvis jernbanen går fra Rovaniemi til Kirkenes, så kan det ikke knyttes til norsk jernbanenett – men med jernbane til Storfjord får vi knyttet nettet til Tromsø. Det utgjør en formidabel forskjell.

Lønnsomt?

Hvis en kan kombinere transport med frakt av malm fra Nord-Finland, er det sannsynlig at jernbanen blir lønnsom, tror han.

– Dersom en skal klare å gjøre det lønnsomt med jernbane, så må man ha mye gods å sende. Å bare frakte passasjerer med jernbane i Nord-Norge, kommer aldri til å bli lønnsomt, men Nord-Finland har enorme mengder malm. I tillegg har vi enorme naturressurser som gass og fisk, og det kan en jo like greit sende med tog! Til syvende og sist tror jeg det bare er fantasien som setter grenser, sier han.

Varvik peker på Ofotbanen, som frakter malmtog døgnet rundt gjennom hele året.

– Ofotbanen har eksistert siden krigen og er den desidert mest lønnsomme jernbanen.

– Men for å få alle svar, må en ha en utredning. Før det vet vi ikke hva konklusjonen blir.

– Skjønner ikke konsekvensene

– Hvilken betydning kan en jernbane ha for Nord-Troms?

– Jeg tror en jernbane vil bety så enormt mye for Nord-Troms at vi ikke skjønner konsekvensene av det selv. For eksempel i forhold til båttrafikk fra østen, så tar det vel 50 til 70 dager til Norge. Med tog kan vi sende varene fra Kina til Skibotn på under ti dager, samtidig som vi kan frakte varer fra Nord-Norge til Oslo på kort tid. Det vil bety mye for regionen, sier han.

Høyre-mannen flirer når han får spørsmål om han har tro på at regjeringa vil bevilge penger til oppstart av jernbanebygging i Nord-Norge.

– Selvfølgelig har jeg tro på regjeringa! Jeg er jo Høyre-mann! Når de gir penger til utredning, må det være fordi de mener noe med det.

Ønsker Tromsbenken på banen

Nå er han spent på hva konklusjonen på utredninga blir; om det er lønnsomt eller ikke med jernbaneutbygging i nord.

– Saken må løftes opp fra kommunalt- og fylkesnivå til et statlig nivå. Storfjord kommune og Troms fylke kan ikke gjøre utredninga – det må gruppa som jobber med Nord-Norgebanen gjøre.

Onsdag er det kommunestyremøte i Storfjord.

– Jeg håper at vi allerede da kan sende en henvendelse til fylket for å komme i dialog med dem, samt høre hvordan vi kan gå videre med saken. Også må vi få Tromsbenken til å hjelpe oss i denne saken. Velgerne har valgt dem til å fronte våre saker, så nå får de en ekstra sak, sier Varvik.