I september gikk Tesla Model X rett inn på andreplass i de norske salgsstatistikkene i sin første måned i salg, og snudde samtidig en nedadgående trend for elbilene. Fram til det hadde dette segmentet sunket 11 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Etter en betydelig tilbakegang for elbilene det siste året, er det svært gledelig med oppturen vi så i september. Markedet er ikke friskmeldt, men vi har fått et tydelig bevis på hva nyheter betyr for salget, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, i en pressemelding.

Markedsandelen øker igjen

I september ble det registrert 2.628 elbiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det førte til en helelektrisk markedsandel på 19 prosent, etter at andelen store deler av året har vært rundt 15.

Og nå står nyhetene i kø.

I disse dager lanserer Hyundai modellen Ioniq Electric, som importøren

har solgt 650 stykker av før den er lansert i Norge. Bilen har en batteripakke på 28 kilowattime (kWh), oppgitt rekkevidde på 28 mil og koster fra 230.000.

Elbilen som har vært mest solgt i Norge de siste årene, Volkswagen e-Golf, har i dag en rekkevidde på 19 mil, den vil snart strekke seg. Anita Svanes, kommunikasjonssjef hos den norske Volkswagen-importøren, sier at den i april neste år kommer med en økt rekkevidde, trolig rundt 30 mil.

50 mil

Renault meldte på bilutstillingen i Paris at Zoe er klar med en rekkevidde på 40 mil. PR og Marketingsjef hos den norske Renault-importøren, Roger Andersen, forteller at den vil leveres fra januar 2017 og vil koste 229.000.

Den store rekkeviddevinneren er det Opel som står for. Neste vår kommer de med Ampera-e. Inntil den ble presentert i Paris, var det ventet at den ville ha batterier som klarte 40 mil, noe som viste seg å være feil. Det er 50 mil.

– Det er helt ekstremt trykk hos forhandlerne, de skriver kontrakter så blekker spruter. Antallet ble fort tresifret, og øker for hver time som går, sa Stein Pettersen, PR-sjef hos den norske Opel-importøren, da vi spurte han om hvordan reaksjonene på bilen har vært.

Tesla

Rekkevidden kommer fra et batteri på 60 kWh, det samme som den minste batteripakken i den langt større Tesla Model S. Ampera-e er 417 centimeter lang, og skal ha god plass til fem personer og et bagasjerom på 318 liter. Det er ventet at den vil koste rett i overkant av 300.000 i Norge.

Mot slutten 2017 kommer Teslas Model 3, som trolig legger seg i samme prissjikt som Ampera-e. Model 3 hadde, sist Tesla-sjef Elon Musk snakket om det, i april, 400.000 forhåndsordrer på verdensbasis.

TIL VÅREN: Volkswagen e-Golf kommer med bedre rekkevidde. Foto: Produsenten / Volkswagen AG