Etter vellykkede samarbeidsaksjoner i blant annet Skibotndalen har de ulike etatene konkludert med at de trives på jobb i lag.
I alle fall lover de mer tverretatlig kontrollvirksomhet fremover.
– Flere av oss er allerede godt vant med å jobbe sammen om kontroll og tilsyn i ulike former. Det nye her er at vi har fått formalisert samarbeidet i større grad, sier Helle Torill Sandvik, leder for utekontrollen i Statens vegvesen Region nord i en pressemelding.
Veier og verksteder
Felleskontrollene blir langs veiene, men også på for eksempel verksteder.
Kontrollen i Skibotndalen var rettet mot transportnæringen, sier Sandvik til Framtid i Nord.
– Kontrollen gikk veldig bra. Vi i Statens vegvesen hadde en vanlig kontroll av kjøre- og hviletid og tekniske ting, mens de andre etatene tok seg av sine interesseområder. Det var ikke de helt store tingene som ble avdekket, men alle etatene fikk uttelling i løpet av kontrollen, sier Sandvik.
- Det var en vellykket aksjon for oss, ja. Vi kontrollerte 36 kjøretøy og de resulterte i tre forelegg og én anmeldelse. Det ble beslaglagt 1.000 sigaretter, 1,5 liter brennevin, 7,92 liter øl og fem gram hasj sier Ragnar Dahl i Tollregion Nord-Norge.
Skal teste seriekoblede vogntog i Skibotndalen
Flyter godt
Noen reaksjoner ble gitt på stedet, mens andre forhold blir sett på i etterkant, sier Sandvik.
– Drar man veksler på hverandre eller jobber man mest hver for seg i slike kontroller?
– Nei, vi samarbeider godt og det var god stemning på kontrollene. Ting gjøres i rekkefølge og toll og politi kan jo for eksempel gå inn i bilene – noe vi ikke har myndighet til. Så vi ser jo hvor godt det flyter når vi jobber i lag. Det kom også fram i evalueringen, sier Sandvik.
- Det er positivt med denne typen kontroller. Langt flere områder blir kontrollert - som for eksempel smugling, ruskjøring, teknisk tilstand på kjøretøy og arbeidskontrakter for sjåfører. Å avdekke slike forhold er viktige, sier Dahl.
Lastebilføreren fikk bruksforbud for dette
Tre i året
Nå ligger det an til flere slike kontroller. Én kommer til høsten. Og så blir det tre i året fra neste år av.
– I kontrollene fremover vil det variere hva vi har fokus på, hvilke etater som deltar, og hvor vi er, sier Sandvik.