I forrige uke ble det kjent at Arnøy Laks AS fra 1. januar 2016 skal begynne å slakte laks for Norway Royal Salmon. Kontrakten betyr at bedriften i Lauksundskaret på Arnøya skal slakte mellom 8.000 – 9.000 tonn laks mer i 2016 enn tilfellet er for 2015.

– Ja, det betyr nesten en dobling av produksjonen vår, sa daglig leder Håvard Høgstad til Framtid i Nord.

4–6 ekstra hver dag

Problemene med kapasiteten på fergesambandet Storstein – Nikkeby – Lauksundskaret er vel dokumentert.

Misnøyen har toppet seg etter at ferga fikk kapasiteten redusert til det halve etter en ombygging, med det resultat at biler og vogntog har mistet fergeavganger. Høgstad påpeker at med den nye slaktekontrakten vil problemene med trailere som blir stående igjen ikke bli mindre akkurat.

– Nei, denne kontrakten medfører at det vil gå mellom 4–6 til seks ekstra trailere til og fra oss hver virkedag. Det betyr rundt 800 ekstra vogntog i året - hver vei - i tillegg til de vi har fra før. Da blir ikke problemene med ferga noe mindre, sier Høgstad.

LESERBREV: Fergetrafikken til Arnøya

God infrastruktur

Han har flere ganger krevd at det må gjøres noe med fergetilbudet til og fra Arnøya.

– Det er jo den lange tradisjonen man har i øysamfunnet for produksjon av fisk som ligger i bunn for at vi skal kunne få kontrakter som dette. Det er langs kysten man har forutsetningene, men da er det også viktig at man har en god infrastruktur, sier Høgstad.

Sprenger kapasiteten

Skjervøys nye ordfører Ørjan Albrigtsen (KrF/Kp), selv fra Arnøya, er klar over at fergetilbudet til og fra Arnøya kommer til å bli mer presset etter jul. I valgkampen krevde han en ny ferge og det kravet er ikke mindre aktuelt nå.

– Ja, dette vil sprenge kapasiteten til dagens samband. Det er en kolossal trafikkøkning som jo kommer på grunn på grunn av dyktige aktører i Arnøy Laks. Jeg er veldig glad for at de har fått kontrakten, men det gjør at vi må jobbe enda hardere for å finne en løsning for dette sambandet, sier Albrigtsen.

I møte

Mandag var ordføreren sammen med flere samferdselspolitikere i møte med nettopp Arnøy Laks.

– Der var blant annet trafikkproblematikken et tema. Vi skal se hvordan disse utfordringene kan løses og hvordan vi kan komme over på treskiftsordning på ferga, sier Albrigtsen.