Det er på den skredutsatte strekningen på fylkesvei 293 forbi Holmbuktura i Ullsfjord at man denne vinteren har testet ut en såkalt skredradar.

Radaren skal varsle ifra så snart et skred er utløst og dermed er det også mulighet til å koble den til lyssignal som varsler trafikanter, eller til en bom som går ned så snart skredet har løsnet oppe i fjellsiden og geolog Andreas Persson sier erfaringene så langt er gode.

– Det har vært en positiv første sesong, ja. Rekkevidden på radaren har vært bra og vi har klart å oppdage mindre skred, sier Persson, og fortsetter:

– At man kan stå lenger unna med radaren og registrere skred gir jo nye muligheter. Det er banebrytende at man nå har kunnet stå på 3,5 kilometers avstand fra løsneområdet i luftlinje. Tidligere har det vært to kilometer som har vært grensen, sier Persson.

Stenger seg selv

Han vil imidlertid ikke si noe konkret om nye aktuelle områder – for eksempel på skredutsatte veier i Nord-Troms.

– Det er det for tidlig å si noe om, ja. Vi har ikke sett nærmere på andre områder, men vi skal se om vi kan bruke radaren i flere områder. De områdene der løsneområdene er høyt oppe er de mest aktuelle. Når skredet løsner nært veien, får man naturlig nok dårligere tid til å varsle, sier Persson.

Målsetningen med radarbruken er å hindre at biler kjører inn i et område der et skred har løsnet, og at trafikanter som befinner seg under skredløpet skal rekke å komme seg ut.

- På veistrekninger der det er ofte fare for skred, så kan man få et system der veien på sett og vis "stenger seg selv" ved hjelp av radarer koblet til lyssignal eller bom. Det er høyst sannsynlig at vi på denne måten reduserer både risikoen for ulykker, og stengetiden på vegen når skredet går, eller i perioder med skredfare, sier Persson.

Tilgang til strøm

Radaren er ifølge Persson ikke ideell å bruke alle steder.

- Radarene er avhengige av å se løsneområdet. Man må ha en viss vinkel og det må også være tilgang til strøm. Men er de tingene på plass, så går det an å bruke hvor som helst, sier Persson.

Ironisk nok har første sesong med uttesting sammenfalt med en skredfattig vinter i Holmbuktura – som normalt er blant de veiene i Troms som er oftest stengt på grunn av skred.

– Ja, det var litt typisk. Men naturen er uforutsigbar og vi skal teste ut og kalibrere neste vinter også, sier Persson.