Kortsvindel er når noen bruker kreditt- eller bankkortet ditt til å kjøpe varer og tjenester.

Da har de enten stjålet kortet ditt, kopiert det, eller brukt personopplysningene dine til å skaffe seg nye kort sendt til sin egen adresse.

Utgir seg for å være deg

Men kortsvindel kan være forstadiet til ID-tyveri. Da utgir svindlere seg for å være deg, og misbruker navnet ditt til å for eksempel ta opp forbrukslån eller bestille nye kredittkort.

ID-tyveri er derfor langt mer alvorlig, fordi svindelen skjer i ditt eget navn.

Svindlerne bruker varierte metoder

Metodene svindlere og tyver bruker varierer fra simpelt lommetyveri til avansert hacking. Her får du en innføring i ulike typer svindel, slik at du kan ta dine forholdsregler og føle deg tryggere.

Med kortet ditt i hendene, er det fritt frem for tyven å bruke pengene dine.

Mistenker du derfor at noen har klart å lure til seg bank- eller kredittkortet ditt, må du ringe banken umiddelbart og sperre det.

For ja, det går an å misbruke kortet ditt uten å kjenne koden, for eksempel til å handle på nett.

Trenger ikke det fysiske kortet ditt

En god forholdsregel er å ha god kontroll over utgiftene dine. Følger du med på hva som skjer i nettbanken vil du fort legge merke til mistenkelige kjøp.

Svindlere trenger ikke å ha det fysiske kortet ditt for å bruke pengene på kontoen.

«Phishing» betyr at noen forsøker å fiske etter kortinformasjonen din ved å legge ut agn, gjerne via e-post og telefon.

Noen svindlere utgir seg for å være en bank og hevder kortinformasjonen din er tapt, og vil at du skal gi dem kortdetaljene.

Phishing på e-post: Hva gjør jeg?

  • Oppgi aldri personlige detaljer over e-post.

  • Ikke stol blindt på avsender. Sjekk e-postadressen og innholdet nøye. Feilstavelser i navn og dårlig språk kan tyde på svindelforsøk.

  • Ring banken e-posten skal være sendt fra, og dobbeltsjekk om den virkelig kommer fra dem.

Tyveri via telefon

En annen form for phishing skjer over telefon. Kanskje du blir oppringt av en hyggelig person som forteller at du har vunnet en konkurranse.

Alt de trenger er kortnummeret ditt eller personnummer for å kunne overføre premien.

Phishing over telefon: Hva gjør jeg?

  • Har du meldt deg på noen konkurranser? Hvis ikke, bør alarmen ringe.

  • Vær skeptisk dersom noen tilbyr deg noe gratis. Det kan være penger, tjenester eller varer. De krever alltid noe i gjengjeld.

  • Spør etter mer informasjon om konkurransen.

  • Be om skriftlig dokumentasjon på at du har vunnet, og hvorfor.

Produksjon av falske kort

Noen svindlere er spesialister på å kopiere kort. Det kalles skimming og foregår oftest ved at de fester en liten kortleser på betalingsterminaler eller i minibanker.

Noen installerer også et kamera for å se koden på kortet ditt. På den måten har de sikret seg alt de trenger for å produsere falske kort som brukes til kontantuttak eller varekjøp.

Skimming av kort: Hva gjør jeg?

  • Skjul alltid koden når du taster den inn, uansett om du står alene i minibanken eller i kø på matbutikken.

  • La være å bruke kortterminaler som ser modifisert eller annerledes ut.

  • Stå ved minibanken og ring banken dersom kortet blir slukt.

  • Sperr kortet så fort du ser uttak eller kjøp som er mistenkelige.

Det største faren ved kortsvindel er ikke at ukjente stjeler pengene, men at de også rapper identiteten din. Med personnummeret ditt kan svindlere omadressere post og bestille kredittkort i ditt navn.

Mens tyvene koser seg med varekjøp og kontantuttak, sitter du altså igjen med regningene.

Viktig å gi beskjed raskt

Konsekvensene av et ID-tyveri kan være store, og det kan ta lang tid å bevise at du er uskyldig. Første trinn er derfor å anmelde forholdet til politiet.

Da har du dokumentasjon på at du har gjort noe, og den er god å ha når du kontakter kreditorene for å si at det er noen svindlere som har gjort kjøpene.

ID-tyveri: Hva gjør jeg?

- Anmeld ID-tyveriet til politiet.

- Kontakt alle virksomheter du har et kundeforhold til, og fortell at du er utsatt for ID-tyveri. De er kanskje blitt kontaktet av svindleren.

- Reager umiddelbart dersom du mottar informasjon om at en konto er opprettet i ditt navn, regionsperren på kortet ditt er endre, eller uttaksgrensen er høynet.

- Steng alle kontoene som er blitt utsatt for ukjente kontantuttak, og be om skriftlig bekreftelse på at kontoene er stengt.

- Si ifra til kreditt- og kortselskapene så fort du oppdager transaksjoner du ikke kjenner til.

- Kontakt Posten så fort du mistenker at noen har endret adressen din.

- Oppgi aldri personlig informasjon til ukjente over telefon, e-post eller internett, med mindre du selv har tatt initiativ til kontakten.

- Ikke legg igjen personlig informasjon hos selskaper du ikke kjenner.

- Ikke del passord og PIN-koder med folk du ikke kjenner svært godt.

- Unngå å ha PIN-koder, kodekalkulator og kodekort i vesken eller lommeboken.

- Ikke glem postkassen. Sett en lås på den hvis den ikke har det fra før.

- Makuler, brenn eller riv i stykker dokumenter som inneholder personopplysninger før du kaster dem.

- Vær alltid skeptisk før du klikker på en lenke i en e-post. Særlig om du blir bedt om å oppgi personlige detaljer. Det kan være phishing.

Kilde til saken: yA Bank