Det ble nemlig full frifinnelse for Skjervøy kommune i ankesaken etter dieselutslippet i Skjervøy havn i desember 2013. Bunker Oil hadde anket tingrettsdommen, der de satt igjen med alt ansvaret etter utslippet på 146.000 liter, men heller ikke lagmannsretten mente at Skjervøy kommune eller Torghatten Nord hadde skyld i dieselutslippet.

Gledelig nyhet

Ankerettssaken gikk i Hålogaland lagmannsrett i slutten av oktober der Bunker Oil og forsikringsselskapet AIG fremmet regresskravet på 21 millioner kroner på nytt. Ordfører Ørjan Albrigtsen innledet formannskapsmøtet i Skjervøy i dag med å orientere om dommen.

- Det er en utrolig gledelig nyhet. Selv om vi alle vel var enige om at Bunker Oil hadde en tynn sak, så vet man aldri, sier Albrigtsen, som skrøt av rådmannen og teknisk sjef Kjell Ove Lehne for den jobben som er gjort.

I dommen må Bunker Oil betale drøyt 1,8 mill i saksomkostninger og det samme beløpet skal også betales til Torghatten Nord. Bunker Oil mente det var naturlig at kommunen og Torghatten Nord skulle dele skylden med Bunker Oil for dieselutslippet. Kommunen for å ikke ha sørget for at den gamle kaia ikke raste sammen, og Torghatten Nord for det Bunker Oil mener var rutineslurv i forbindelse med bunkring like før utslippet.

Valgte å ikke gjøre noe

I forhold til Skjervøy kommunes eventuelle skyld for at den gamle kaia raste sammen under snømengdene i desember 2013 så har lagmannsretten konkludert med at kommunen "ikke kan bebreides som uaktsom for ikke å ha undersøkt forholdene nærmere".

"Bunker Oil hadde den informasjonen de trengte for å reagere adekvat på risikoen kaia, som var dekket av mye snø, representerte for skade på oljetankanlegget. Bunker Oil hadde dermed klar oppfordring til å iverksette tiltak, men valgte ikke å gjøre noe. Det kan ikke medfører erstatningsansvar for Skjervøy kommune", konkluderer lagmannsretten.

Belastning

Rådmann Cissel Samuelsen er også glad for at det gikk bra i lagmannsretten.

- Jeg tenkte at vi skulle flagge da vi fikk vite det i går, men ingen ville vel ha sett det i mørket. Uansett er det all grunn til å være fornøyd. Vi har hatt en formening om at det var den veien det gikk, men likevel er det en belastning å ha det hengende over seg. I tillegg har det gått mye tid til å hjelpe advokater med dokumentasjon, sier Samuelsen.

STRIDENS KJERNE: Kaia i Skjervøy havn som raste sammen i desember 2013 og forårsaket tidenes oljeutslipp i en norsk havn. Foto: Kjetil Nielsen Skog