I går var siste frist for å ta av piggdekkene i Nord-Norge, men det er likevel opptil sjåføren å sørge for at bilen er skodd etter forholdene.

– Du har lov å kjøre med piggdekk i Nordland, Troms og Finnmark frem til 1. mai. I resten av landet er regelen første mandag etter 2. påskedag. I år var det 9. april, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor i Frende, i en pressemelding.

– Men det er føre og veigrep som avgjør, og det vil variere i et så langstrakt land som Norge. Når det gjelder vinterdekk uten pigg, må du følge med på værmeldingen og ta egne vurderinger ut fra føret, sier Ytre-Hauge.

Han fraråder å beholde vinterdekkene på når det blir varmere i været.

– Det er stor forskjell på vinterdekk og sommerdekk. Så selv om det er lov å kjøre året rundt på piggfrie vinterdekk,  er det absolutt ikke noe vi anbefaler, sier fagsjef motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Ikke laget for sommertemperaturer

Mønster og gummiblanding er ulik på de to dekktypene gjør at bremselengden øker betraktelig, noe som spesielt gjelder på vått underlag.

– Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Tester viser at bremselengden kan bli doblet sammenlignet med kjøring med sommerdekk, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

– Tenk hvordan det kan ende hvis dekkene gir deg dobbelt så lang bremselengde eller du får vannplaning, sier Roger Ytre-Hauge.

Flere tenker kanskje at de skal kjøre med vinterdekkene gjennom et helt år, for å utnytte de siste millimeterne med lovlig mønsterdybde.

– Det er heller ikke noen god, økonomisk ide. Piggfrie vinterdekk slites mye raskere på varm asfalt enn på kaldt vinterføre med snø og slaps, sier Frendes bilekspert.

– Har ført til dødsulykker

– Dårlig veggrep på grunn av slitte dekk kombinert med høy fart har ført til dødsulykker. Dekkeksplosjoner har også forekommet i slike ulykker på grunn av at dekkene var helt nedslitte, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.