Om sommeren, spesielt i varmen er det mange som benytter seg av sjøen. Enten det er bading, fisking eller båtturer blir havet brukt.

Frebde forsikring skriver i en pressemelding at antallet båtsskader i sommer ligger rundt 50 prosent høyere enn normalen for året. Skrogskader og motorskader er dominerende skadene folk får på båten sin.

Mangel på erfaring

Det er mange som mangler nødvendig erfaring på bruk av kart for å navigere i vanskelige områder. - Mange kjører bare på, fordi det er mer vann enn land på sjøen. Vi ser stadig flere grunnstøtinger med skader på propeller og undervannshus, forteller Edmond Wold Gaulen, fagsjef på båt i Frende Forsikring. - Vi har fått mange nye båteiere, som ikke er vokst opp med båt. Jeg vil anbefale at de tar den nødvendige opplæringen jo før, jo heller. I trangere farvann, der uhell og grunnstøtinger gjerne skjer, holder det ikke med kartplotteren. Her bør du også kunne bruke papirkart, sier Gaulen

Han  forteller at det er spesielt såkalte "hyttebåter" på mellom 15 og 25 for som er spesielt representert i antall skader.

Denne båten traff en stolpe på en holme i høy fart. Skrogskader er på skadetoppen i sommer. Skade

Uoppdagene skjær

Det kan være rundt 35.000 uoppdagede grunner og skjær i norske farvann, i følge Statens Kartverk.

- Sjøkart, enten de er på papir eller på kartplotter, er ferskvare. Sørg for at dine er oppdatert, anmoder Roald Stigum Olsen. Han er kjent båtmann på Vestlandet og sitter i regionstyret i Kongelig Norsk Båtforbund.

Tall fra FInans Norge viser at forsikringsselskapene betalte ut drøye 468 millioner kroner i erstatning etter 9835 skader på båt i fjord. Det viser at gjennomsnittsprisen på en skade ligger på rundt 50.000 kroner.

Viktig utstyr

- Det er viktig å ha med seg nødvendig verktøy. Og før en langtur bør du ha hatt service på motoren, slik at du får skiftet utslitte deler, diverse filter og slangeklemmer før du skal på langtur. Og sjekk for all del at du har nok drivstoff til turen, sier Edmond Wold Gaulen i Frende.

Dette koster båtskadene

  1. Havari – 234,6 millioner kroner

  2. Andre skader – 136 millioner kroner

  3. Tyveri – 31,6 millioner kroner

  4. Brann – 31,6 millioner kroner

  5. Ansvar – 3 millioner kroner

(Tall fra 2017. Kilde: Finans Norge)

Edmond Wold Gaulen fagsjef for båt i Frende Forsikring Foto: Privat