Totalopplaget for norske aviser går tilbake med 0,5 prosent fra andre halvår 2021 til andre halvår 2022, viser ferske opplagstall.

– Det gir en negativ opplagsutvikling for første gang siden 2016, skriver administrerende direktør Randi Øgrey i MBL.

Digital vekst hos lokalaviser

Digitalveksten for de nasjonale avisene VG, Aftenposten, Dagbladet og Nettavisen avtar og er nå på totalt 2,8 prosent, men for de mindre titlene er digitalveksten fortsatt stor.

Det heldigitale opplaget for lokalaviser har økt med 17,8 prosent.

– Det er godt å se at også lokalavisene lykkes med den digitale transformasjonen, og at både lyd og levende bilder også er en viktig del lokalavisenes digitale satsing, sier Øgrey.

Avisa Oslo har en opplagsvekst på nærmere 2.500 og Dagen øker med nesten 2.300 i opplag.

Tilbakegang hos magasiner og ukeblader

Totalopplaget for papirmagasiner og ukeblader er nå på 958.000. Det er en tilbakegang på 10,2 prosent. Det ble solgt 30 millioner blader i 2022, mot 33 millioner året før. Tilbakegangen skyldes den digitale veksten.

– Magasinformatet begynner å befeste sin posisjon digitalt, og lesertallene som ble publisert for tre uker siden, viste sterk digital vekst for nettmagasinene, sier Øgrey.

Hjemmet, Se og Hør og Familien er Norges største magasiner.