iTromsø: Om bord på MS «Jernøy», som lå til kai i Tromsø tirsdag formiddag, hadde kaptein Jahn Harry Isaksen og resten av mannskapet utsikt rett over til sin nye arbeidsplass, MS «Brage», som ligger litt lenger bort ved kaia.

Mannskapet, som trafikkerer linja mellom Tromsø og Skjervøy, skal over på den nye båten til Norled allerede fra 1. mai i år.

Det ble mandag kjent at gigantrederiet Norled vant anbudet om hurtigbåttrafikken til og fra Tromsø, og tar over for Boreal når kontrakten går ut i 2020.

Mye likt for de ansatte

Unntaket er da for linja til Skjervøy. Den nye båten, som tidligere har gått i rute i Bergens-området, ligger ferdig vasket, vedlikeholdt og klar for nye passasjerer.

For gjengen om bord blir det ingen store endringer. Alle ansatte får bli med over til nytt selskap, med samme lønn og betingelser som i dag.

– Vi har jo vært gjennom dette noen ganger. Det er greit å vite at man blir ivaretatt ved virksomhetsovertakelse, sier maskinsjef Trond Arne Larsen.

Den nye båten har kapasitet på 147 passasjerer – akkurat det samme som dagens MS «Jernøy» har. «Jernøy» ble bygd i 2007, mens «Brage» er året yngre. Forskjellen for de ansatte på akkurat denne båten er liten.

– Forskjellen er vel at «Brage» er laget av karbon, mens «Jernøy» er aluminiumsbåt. Karbonbåten har halvparten av vekta sammenlignet med aluminiumsbåten, men det er ingen innvirkning på annet enn drivstofforbruket, sier kaptein Isaksen.

Alle blir med i nytt selskap

Norled kommer imidlertid med to nye båter, som skal trafikkere fra Tromsø til henholdsvis Finnsnes/Harstad og til Lysnes.

Det skal bygges to nye aluminiumsskip som skal settes inn i trafikk, og har litt utvidet kapasitet på passasjerer og bagasje enn dagens skip.

På Skjervøy er de totalt åtte ansatte, mens det på de to andre båtene er rundt 20 til sammen. Alle blir med over når Norled tar over.

– Sånn har det blitt og sånn må det bli. Vi må forholde oss til systemene med anbud, og tilpasse oss så godt vi kan, sier Larsen.