I fjor ble hele 343 fritidsbåter i Norge slukt opp av flammer. Kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg, oppfordrer folket til å bruke vårpussen på brannforebyggende arbeid.

Sjekk båten

- I Tryg ser vi at lekkasjer av drivstoff og gass, og feil på det elektriske anlegget er de viktigste brannårsakene i fritidsbåter. Derfor er det viktig å gåover motor og gassanlegg og å sjekke det elektriske anlegget ombord før sesongen starter, sier Irgens i en pressemelding.

Om båten er av eldre sort, oppfordrer han båteiere til å la fagfolk gå over båten før den blir tatt i bruk.

- Installasjoner og reparasjoner bør også foretas av fagfolk, sier Irgens.

Husk brannslokkere

Brannslokkere og røykvarslere/gassalarmer må også sjekkes før sesongen begynner. Det bør minst være ett slokkeapparat på 6 kilo tilgjengelig, og i større båter må det gjerne være flere.

- Branner i båter utvikler seg ofte svært raskt, og da er det viktig å kunne begynne slokking så fort som mulig.

Brannvernregler

Tryg har sammen med andre forsikringsselskap i Norge de tre siste årene betalt ut 111 millioner kroner etter båtbranner. Det viser statistikk fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Irgens sier mange av brannene kunne vært unngått dersom flere hadde vært flinkere med vedlikehold. Han kommer med følgende brannvernregler ombord:

1. Monter røykvarsler og evt. gassalarm i båten.2. Søl ikke med bensin eller olje.3. Elektriske anlegg, koke- og varmeapparater må installeres og repareres avfagfolk.4. Brannfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring.5. Husk minst ett 6-kilos brannslokkeapparat lett tilgjengelig. Større båter medkabin bør ha brannslokkingsutstyr som kan nås både innen- og utenfra.6. Luft ut motorrommet før du starter motoren.7. Oppdager du bensin-, gass- eller oljelekkasje – stopp motoren.8. Skal du fylle drivstoff eller olje – stopp motoren og slokk all åpen flamme.9. Ha flytemidler klar til bruk og vær forberedt på å forlate båten ved brann.10. Steng tilførselen for bensin, gass og olje når turen er avsluttet.