Furuflaten var første stoppested på Samferdsels- og miljøkomiteens todagers reise i Nord-Troms. Komiteleder Nils-Einar Samuelsen tør imidlertid ikke love noen snarlige løsninger.

- Når det gjelder Pollfjelltunnelen, vet vi mer når fordelingen av skredsikringsmidler blir klar over nyttår. Jeg er optimistisk for at prosjektet kommer med i planer, men det vil ta noen år før det kan realiseres.

Samuelsen oppfordrer Lyngen og Storfjord kommuner til å jobbe langsiktig og presse på for at veien til Oteren oppgraderes.

Kostbar stenging

Ledere fra Haplast, Furstål, Cinderella og Akva-Ren brukte stor del av sin tilmålte tid til å fokusere på Pollfjelltunelen og Fv 868 mellom Furuflaten og Oteren. Bedriftenes fremste ønske er at tunnelen forlenges med 240 meter på Furuflaten-siden. I så fall unngås stenging av veien på grunn av ras eller rasfare.

Stengt vei betyr at verken ansatte eller råstoffer kommer til Furuflaten og at ansatte og ferdige produkter kan kjøres ut av bygda. En stor del arbeiderne bor i Lyngseidet-området. En dag med stopp i produksjonen betyr milliontap for bedriftene.

Suksesshistorie

For ordfører Dan-Håvard Johnsen (LTL) er næringslivet på Furuflaten en suksesshistorie.

- Furuflaten har unike muligheter for ekspandering. Jeg har lært at det er atskillig enklere å utvide eksisterende aktivitet i stedet for å satse på noe nytt, sier Johnsen.

Han minner om at Lyngen kommune har gått relativt tungt inn for å legge til rette for bedre infrastruktur. Johnsen registrerer at eierskapet for to bedrifter i bygda er blitt flyttet ut av landsdelen.

Daglig leder Geir Hamnvik på Haplast trekker fram at Lyngen kommune er i sterk positiv utvikling, og roser ordførerens tilnærming.

- Det er ikke sikkert at beslutninger som passer i Oslo-området nødvendigvis passer like bra her. Vi trenger litt hjelp med langsiktige rammebetingelser, konkluderer Hamnvik.

Frode Hansen på Cinderella, Frode Hansen på Furstål og Stephan Hoffmann på Akva-Ren satte spesielt fokus på Pollfjelltunnelen og konsekvensene når tunnelen er stengt.

RAS: Frode Hansen (til høyre) innformerer Nils-Einar Samuelsen (til venstre) og resten av komiteen om rassikring på Furuflaten-siden av Pollfjellet.