Volkswagen Arteon tar over der CC slapp – som en litt forfinet Passat med et coupéaktig ytre. Dette er en liten nisje, der man også finner biler som Audi A5 Sportback og BMW 4-serie Gran Coupé.

Der forgjengeren helt tydelig, både i navnet (den startet sitt liv som Passat CC) og utseendet viste slektskap med sin streitere bror Passat, prøver Arteon i høyere grad å skjule disse sporene. Bilene er bygget på samme plattform, men i det ytre har Volkswagens designere gitt Arteon et mer selvstendig uttrykk, uten at den helt fjerner seg fra en forventet Volkswagen-framtoning.

Fronten har et ganske aggressivt uttrykk, der detaljer fra lyktene dras inn i grillen.

Bredere

Sammenlignet med Passat er hjulbuene breddet og taket noe senket. Arteon er også litt lengre, noe som gir ekstra innvendig plass, slik at det rett og slett blir skikkelig romslig. Takprofilen begrenser muligheten til stor dusk på lua, men voksne mennesker slipper å få trykt huet ned i skuldrene, slik det av og til blir med sedaner som vil være coupébiler.

Inni er det et fint nivå. Volkswagens nye interiørdesign har en digital skjerm foran føreren, der man selv kan justere seg fram til en rekke visningsalternativer, likt det man finner i Audi. Skjermen i midten er stor og har en god oppløsning. Her har Volkswagen gått over til en ren berøringsskjerm, som ser stilig ut, men den tar vekk oppmerksomheten fra veien i større grad enn den gamle løsningen med et hjul på midtkonsollen.

Komfort

På veien får man igjen for en raus akselavstand. Bilen er stabil og byr på fin komfort. Understellet er også fint kalibrert, det er stivt nok til at bilen ikke krenger stort i svinger, samtidig som det parerer ujevnheter uten at det forplanter seg i karosseriet.

Testbilen ser ut som et kjøretøy med stor motor, det har den ikke. Her er det en 1,4 liters bensinmotor med 150 hestekrefter.

Det har både fordeler og ulemper. Prisen er av den mer trivelige sorten, ikke minst for en velutstyrt kampanjemodell som dette, som lander rett under 500.000 kroner. Det inkluderer blant annet stor skjerm, fete felger, R-line styling og adaptivt understell. Det som ikke er inkludert, er en motor som matcher utseendet. Motoren gir et helt greit skyv, men leverer kreftene jevnt porsjonert, og det er ikke noe sted på turtallskurven man finner litt ekstra punch. DSG-automatkassen er som vanlig kjapp og presis, uten at det gir opplevelsen en ekstra piff.

Kan bli dyrere

Arteon er også tilgjengelig med motorer som står mer i stil med det ytre, og som selvsagt flater ut lommeboken i langt høyere grad. Med 280 hestekrefter og firehjulstrekk med R-line koster bilen 150.000 kroner, og det er før man har funnet fram til litt ekstrautstyr. Arteon er for øvrig ikke tilgjengelig som ladehybrid, slik Passat GTE er.

Partytrikset til testbilen er at den framstår som finere enn prislappen. Det ser ut som du kommer i en fet luksusbil, en slik som får lov til å parkere utenfor et kasino i Monaco. Mens sannheten er at bilen ligger i et prisleie der man finner en rekke av dagens standard familie-SUV-er.

Pluss og minus:

+

  • Stilig

  • God komfort

  • Relativt rimelig

  • Tam motor

  • Bitte liten nisje