Styrerleder Ola Giæver jr. og viseadministrerende direktør Svein Eriksen uttrykker stor optimisme for FlyVikings fremdrift.

De satser på å ha lisensen klar i løpet av januar etter at Luftfartstilsynet har foretatt inspeksjon. Lisensen er forutsetning for å kunne drive med rutetrafikk.

- Arbeidet med lisensen vil ta en måned til. Hovedutfordringen er å rekruttere tilstrekkelig antall personer med ulik kompetanse. Vi har på 3.000 sider dokumentert all vår virksomhet, sier Svein Eriksen.

Han opplyser at selskapet har gjort 98 prosent sv jobben som kreves for å kunne fly kommersielt. Rundt 1. februar realiseres planene.

Sørkjosen uinteressant

FlyVikings første Dash 8-er landet i oktober i Tromsø. Et tilsvarende fly skal være på plass i løpet av januar.

- Vi satser på å starte første ordinære ruter i det samme tidsperspektivet, altså i løpet av januar, sier Svein Eriksen.

Ambisjonene er å være klar med billettsalget torsdag 5. januar. NRK 1 sender samme kveld et dokumentarprogram med Giæver jr. i hovedrollen.

I de første ukene legges det opp til daglige ruter mellom Tromsø-Alta og Tromsø-Bodø. Sørkjosen er helt uinteressant, noe som i all hovedsak skyldes at dette er en anbudsrute der Widerøe alene har rettigheter til å frakte passasjerer.

Billige billetter

Giæver jr. og Eriksen vil ikke kommentere nivået på billettprisene, men de vil ligge betydelig lavere enn hva reisende i dag er vant med.

- Vi vil på nyåret presentere 15-20 nye ruter. Både i Finnmark, Helgeland og deler av Vestlandet er aktuelt. Vi har i løpet av andre kvartal fem fly på vingene. Vi øker gradvis i startfasen.

FlyViking har for tida ei ledergruppe på ti personer, som jobber enten på hel- eller deltid. Når selskapet blir mer operativt, er det behov for 50 nye piloter. Antall søkere er mellom 150 og 200 kandidater.

Sover godt

FlyViking har aksjekapital på 50 millioner kroner, som skal utvides til 70 millioner.

Giæver jr. sier at han har lagt 40 millioner i potten.

- Jeg har gode folk rundt meg og sover godt. Vi var klar over at det var mange skjær i sjøen. Dette blir spennende, forteller Ola Giæver jr.

Han bekrefter at eventuelt kjøp av jetfly med plass til 100 passasjerer ligger litt fram i tid. Møtene for noen uker siden i Murmansk og Moskva var positive.