Det korte navnet ble lansert torsdag på logoer, nettsider, skilting og andre naturlige steder.

Det opprinnelige navnet er blitt alt for tungvindt og er lite dekkende for hva reiselivsbedriften i Nord-Lenangen står for.

– Vi ønsker å være X-faktoren i reiselivet i Lyngen. Det er hit turistene bør komme for å oppsøke spektakulære opplevelser på havet, fjellet og i natur, sier styreleder Miriam Johansen.

Hun og styremedlemmene Bent Jørand Johansen og Geir Arne Westby uttrykker store forventninger til selskapets profilendring. Daglig leder Laila-Anita Westby var forhindret fra å være med på presentasjonen.

Hele kvartetten reiser fredag på forretningsreise fram til 9. desember i Kina.

Lang prosess

Miriam Johansen forteller at det var en lang diskusjon internt og med eksterne konsulenter før de landet på XLyngen. Ulike varianter av X-en er i ferd med å vinne innpass i bransjen.

– For oss var det aldri aktuelt å fjerne Lyngen i navnet. Spørs

målet var hva som skulle erstatte havfiske og tursenter. Nå utgjør havfiske under halvparten av våre aktiviteter.

– Hva ønsker dere å oppnå med nytt navn og profil?

– Vi blir mer synlige og satser mer på internasjonalt marked. For kundene blir det enklere å finne oss på Internett og booke opplevelser når navnet er kort og konsist. Vi vil satse mer på egensalg av flere pakker.

Pakkene består av blant annet nordlys-, scooter-, ski-, fiske- og hundesledeturer. Oppholdet i Nord-Lenangen er som oftest på 3-4 døgn.

Mer booking

Miriam Johansen, Bent Jørand Johansen og Geir Arne Westby mener det opprinnelige navnet bremset utviklingen.

XLyngen er et navn for fremtida.

– Vi opplever positiv utvikling i markedet. Bookingen øker i forhold til samme periode for et år siden. Svak krone og at Norge og Arktisk er trygge reisemål slår heldig ut for oss. Viktig også at stadig flere fly fra utlandet kommer til Tromsø.

– Hva symboliserer logoen?

– Den har med fjell, nordlys og ski, slik at den avspeiler mye av hva bedriften står for.

LOGOEN: Miriam Johansen er godt fornøyd med XLyngens nye logo.

Tre byer i Kina

XLyngen-kvartetten setter fredag kursen mot Kina, hvor de har stand i tre byer. Med i følget er Visit Lyngenfjord og flere nordnorske reiselivsbedrifter.

– Vi vil undersøke markedet og ønsker å lære nye kunder på kjenne både når det gjelder kultur og mat. Asia er et marked som er på full fart inn i vårt område. Vi har bevisst valgt Kina for lanseringen av vår nye profil, sier Miriam Johansen.

Senere i vinter står tysktalende marked for tur. Med større kunnskaper om potensielle gjester, blir det mulig å kunne omstille seg raskere til nye behov.

Fornyelsen av familiebedriften har en budsjettramme på 855.000 kroner. Lyngen kommune ble søkt om 200.000 kroner. Næringsutvalget vedtok å gå inn med 75.000 i utviklings- og markedsstøtte.

Absolutt ledende i reiselivet

XLyngen har skaffet seg en posisjon blant de absolutt ledende innen reiselivsbransjen i Lyngen.

”Gamle” Lyngen Havfiske & Tursenter startet med fem rorbuer. Nå har de sju bygg med høy komfort og 42 sengeplasser.

Flåten oppgraderes i løpet av neste år til tolv større båter.

Fem snøscootere skal økes til åtte.

Bussen har 16 seter, og frakter primært gjestene til og fra flyplassen i Tromsø.

Konferansesalen har plass til 60 personer. Den kan enkelt deles opp i mindre møterom.

Bedriften har for tida tre faste og fire deltidsstillinger.

- Lyngen kommune, Visit Lyngenfjord, Innovasjon Norge og Sametinget har vært og er fortsatt viktige støttespillere, sier Miriam Johansen.

Bedriften er miljøsertifisert av Green Key, som omfatter hoteller, overnattingssteder og andre reiselivsbedrifter. Green Key har til hensikt å fremme bærekraftig turisme. Over 2.600 sertifiserte virksomheter er fordelt på 56 nasjoner.