Forrige mandag fikk Telenor brudd på en sjøkabel utenfor Årviksand, med påfølgende nedetid for rundt 500 abonnenter i Hasvik, Loppa, Skjervøy og Lyngen. Etter et par dager var nettet tilbake for mange av kundene etter at man fikk routet om trafikken, men fortsatt var det abonnenter i blant annet Lyngen som var uten nett.

Etter planen

Først lørdag var kabelskipet på plass utenfor Arnøya for å reparere sjøkabelen. Og utpå lørdagen var feilen reparert ifølge informasjonssjef Magnus Line i Telenor.

- Ja, kabelen skal ha blitt skjøtet i 17.00-tiden lørdag. Alt gikk etter planen og nå skal alle kundene i Troms og Finnmark ha fått tilbake internett, sier Line.

- Vi tar forbehold om at det fortsatt kan være noen uten nett. Det kan tenkes at man må starte router eller modem på nytt for å få tilbake signalene, sier Line.

Værforhold

- Det har vi ikke noe på foreløpig, nei. Men det er ikke uvanlig at en sjøkabel får brudd. Det kan være både værforhold og "tidens tann" som spiller inn, men vi har som sagt ikke noe konkret årsak ennå i denne saken, sier Line.