Byggesjef Yngve Volden i Statens vegvesen sier at feilen oppstod da sprøytebetongen skulle påføres takplatene i oktober. Betongen skal sørge for å brannsikre tunnelen, men i stedet måtte man ta ned alt av takplater.

- Det var en feil som var gjort av en entreprenør som gjorde at vi ikke kunne legge sprøytebetong på de takplatene som ble lagt i fjor sommer og høst. Resultatet ble mye ekstraarbeid for entreprenøren, som måtte bytte ut alle platene, sier Volden.

Til våren

Utskiftningsarbeidet er stort sett ferdig nå. Men sprøytebetongen må man fortsatt vente med.

- Ja, vi er avhengig av plussgrader for å få sprøytet den på. Så da må vi vente til våren, sier Volden, som som tunneleier ikke er spesielt glad for at ferdigstillelsen av arbeidet i tunnelen blir forsinket med over et halvt år.

- Det er trist, ja. Men vi er nødt til å vente til våren nå.

Portene ute av drift

Kuldeportene i både Kågentunnelen og Maursundtunnelen har heller ikke fungert de siste ukene. Det har medført mye is inne i begge tunnelene. Volden sier at problemene vil bli fikset i løpet av uka.

- Ja, vi satser på at portene er i drift igjen fra torsdag, sier Volden.

Han sier at porten i Kågentunnelen har vært ute av drift i to-tre uker, mens tunnelporten i Maursundtunnelen ikke har virket så langt i 2018.

- Hvor forsvarlig er det å ha så mye is i tunnelene som det har vært de siste ukene?

- Vi rensker tunnelene for is to ganger i døgnet, så det er rimelig greit sånn sett. Men det er helt klart en uønsket situasjon, så vi håper vi får portene i drift igjen nå, sier Volden.