Rapporten slår fast at ungdom har høyere risiko for uhell og personskader med snøscooter enn andre snøscooterførere. Årsaken er at en del ungdommer bruker scooterne til risikoaktiviteter som å kjøre i bratte fjellsider og løssnø, hopping, kappkjøring og lignende. Seks av ti ungdommer svarer at de gjør dette ofte eller av og til.

Ifølge rapporten er likevel ikke en slik type adferd utbredt, da snøscooterne for det meste brukes til blant annet dagsturer, transport til hytte og næring ol., isfiske og reindrift.

Unge har kraftigere scootere

Studien er basert på en spørreundersøkelse til omtrent 4600 eiere av snøscooter i Norge. 93 prosent av de spurte er menn og gjennomsnittsalderen er 51 år. Av de spurte har de fleste sport/løypescootere eller arbeidsscootere.

– Det er en meget klar sammenheng mellom alder på eier og hva slags scooter han har. De yngste kjører i langt større grad løssnøscootere og sport/løypescootere enn eldre eiere. Blant dem over 45 år er arbeidsscootere vanligst. Unge eiere har også gjennomgående nyere og kraftigere snøscootere enn eldre eiere, står det i sammendraget av rapporten.

Mye høyere risiko

Rapporten viser at risikoen for personskade på snøscooter er høyere enn i bil og på motorsykkel, men lavere enn vanlig sykkel.

– Utfra oppgitte kjørelengder og selvrapporterte personskader (legebehandlet) har vi beregnet en risiko for personskade for snøscooterførere på 3,6 per million personkilometer. Dette er mye høyere enn for personbil (0,14), fritidsbåt (0,21) og motorsykkel (1,04), men lavere enn for vanlig sykkel (7,97), står det i rapporten.

Likevel er tallene usikre, da tallene dekker over store variasjoner mellom aldersgrupper. Ifølge rapporten har ungdom som kjører snøscooter eller motorsykkel langt høyere risisko for skader enn andre grupper.

67 prosent av utvalget svarte at de alltid bruker hjelm, imens 12 prosent svarte at de aldri eller skjeldent bruker hjelm. Nesten ingen svarte at de har kjørt snøscooter etter å ha drukket alkohol.

Flest uhell i mars

13 prosent av snøscootereierne oppga at de har hatt ett eller flere uhell med snøscooter, og mars var den vanligste uhellsperioden. De fleste uhellene skjedde ved at scooterføreren hadde kjørt på en stein/stubbe og veltet. Den vanligste årsaken til at uhellet skjedde, var dårlig sikt.

I dag finnes det ikke noen systematisk registrering av skader og ulykker ved bruk av snøscooter i Norge. Rapporten skal være den mest omfattende som er laget i forhold til bruk av snøscootere i landet.

– Denne undersøkelsen tyder ikke på at snøscooterkjøring generelt innebærer spesielt høy risiko sammenlignet med andre aktiviteter, men vi må ta forbehold om dette siden resultatene er basert på hva snøscootereierne selv oppgir når det gjelder bruk og uhell. Det er også mye som tyder på at fritidsskjøring og lek med snøscootere er økende, noe som trolig vil gi flere uhell og skader.