Dermed har Skibotn blitt en del av Kartverkets nettverk av 200 basestasjoner over hele landet. Basestasjonene mottar og korrigerer satelittsignaler slik at Kartverkets posisjonstjenester blir så presise som mulig.

Fra før av er det 14 basestasjoner i Troms.

– Mens mobiltelefonen kan bomme på et punkt med flere meter, kan Kartverkets posisjonstjeneste CPOS fastslå posisjonen ned på centimeternivå, opplyser Kartverket i en pressemelding.

Det er hovedsaklig offentlige virksomheter, bedrifter og næringsdrivende som abonnerer på Kartverkets posisjonstjenester, og som nå vil få enda mer nøyaktige posisjoner å jobbe med.

– Mange av dem jobber innen bygg og anlegg. Men det kommer stadig flere forespørsler fra nye grupper som har behov for en mer nøyaktig og pålitelig posisjon enn hva mobiltelefonen kan gi.

Gjennom forsknings- og utviklingsprosjektet Borealis er vegen langs E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi gjort om til et nasjonalt testlaboratorium. Dette for selvkjørende biler og andre intelligente transportsystemer (ITS).

Kartverkets nye basestasjon vil også bli en viktig del av dette og bidra til mer presise posisjoner på teststrekningen. Kommunikasjonen i et ITS-system kan gå fra bil til bil, fra bil til vegbane eller fra vegbane til bilen. Det kan handle om alt fra sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell til automatisk skanning av kjøretøyets bremser. Det kan også gi varsel om dyr eller andre hinder som ligger i veibanen.

KLARGJØR: Sigurd Isaksen i Storfjord kommune og Oskar Johnsrud i Kartverket gjør klar mottaket for den nye basestasjonen i Skobotn. Foto: Roger Hougen