Norge har forpliktet seg til EUs ELV-direktiv. Det vil si at hvis du leverer inn en bil vil minst 95 prosent av den bli brukt på nytt. Dette kommer frem i en pressemelding fra Ragn-sells.

– Et bilvrak gir rundt 750 kilo jern og metall, som kan bli til nye ting av jern og metall, sier direktør Rune Stensli i Ragn-Sells, som driver bilopphuggerier i Norge.

Jern kan bli til spiker, aluminium til nytt aluminium og kobber til ledninger og kobbergryter.

– Den utrangerte bilen din kan få nytt liv som alt fra sykesenger og stoler, til binders, kumlokk og togskinner, sier Stensli.

Han sier også at plastbruken i biler øker. Dette resirkuleres også. Gummidekk kan bli til gummigranulat til fotballbaner og gummimatter til lekeplasser.

– Produsenter av bygningsisolasjon har dessuten prøveprosjekter hvor vindusrutene fra kasserte biler blir brukt i produksjonen, sier Stensli.

Bortparkerte biler

En av de viktigste grunnene for å levere inn gamle biler til gjenvinning, er hensynet til miljøet. Det var også derfor vrakpanten ble opprettet

– I dag er et viktig miljøargument å få ned utslippene på veiene. Hvis du bytter ut en gammel fossilbil med en nyere bil med lavere utslipp, eller går over til elbil, bidrar du til å få ned miljøutslippene, i alle fall lokalt, sier Rune Stensli.

I Norge har det gjennomsnittlige CO-utslippet blitt halvert fra 2007 til 2017. Dette viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Samtidig viser tall fra SSB at gjennomsnittsalderen for en bil når den ble levert til vraking var 18,3 år i 2017.

Kjør sikkert

En annet grunn for å vrake biler tidligere enn vi gjør i dag, er trafikksikkerheten.

– Hvis du kjører en ny bil, har du 40 prosent større sjanse for å overleve en bilulykke enn hvis bilen er ti år gammel, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Hun viser til at vi har halvert antall omkomne på veiene fra 2010 til 2017.

– Så det går i riktig retning, men vi har fortsatt et stykke igjen før vi når nullvisjonen, sier Sagedal.

Norge har en av Europas eldste bilparker. SSB sier at den har vært ”stabilt høy” de siste årene, på rundt 10,5 år. Av alle EU-landene er det bare Estland og Slovakia som er dårligere.

– Det viser at det ikke er nok å slå seg på brystet med at vi har en høy elbilandel i Norge. Det er på tide å få ned snittalderen på bilparken, ved å gjenvinne de eldste eksemplarene der ute, sier Rune Stensli i Ragn-Sells.