Norges første test av seriekoblede vogntog markerer også åpningen av den intelligente vegen langs E8 i Skibotndalen i Troms. Det melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Den internasjonale betegnelsen for et tog på hjul, eller én seriekobling av to eller flere vogntog, er platooing. I en slik konvoi er vogntog nummer to, tre og eventuelt fire og fem, koblet til det fremste vogntoget ved hjelp av en avansert radar- og kamerateknologi. Førstkommende tirsdag skal dette testes for første gang på offentlige veier, og testinga skjer på E8 i Skibotndalen.

SKIBOTN: Tirsdag blir seriekoblede vogntog, eller platooning, for første gang testet på Norges offentlige vegnett. Foto: STATENS VEGVESEN

Denne koblingen har store gevinster, ikke ulikt det trekkfuglene har skjønt for lenge siden: Man sparer mye på å fly i flokk. Teknologien gir redusert forbruk av drivstoff, og på sikt kan platoonen gi flere gevinster.

- Teknologien går stadig videre. Det er ikke utenkelig at vi etter hvert krever så lite av sjåførens oppmerksomhet at tiden et vogntog ligger som bil to eller tre i platoonen, ikke trenger å regnes som kjøretid, sier prosjektleder Christian Bergstrand i Scania, som har produsert de tre vogntogene som skal testes på tirsdag.

Det er vegdirektør Terje Moe Gustavsen og regionvegsjef Torbjørn Naimak som vil stå for den offisielle åpningen av Borealis-vegen på E8 tirsdag.

Samarbeid

Imens Scania utvikler teknologien, utvikler Ahola verktøy for at logistikkbransjen skal kunne utnytte platooning-teknologien godt. Konvoien som skal testes i Skibotndalen, sender informason til en kontrollsentral med ansvar for å koordinere oppdrag og biler.

- Gevinstene ved platooning avhenger av mer enn teknologi. For å utnytte løsningen krever det god koordinering, slik at vi sørger for at mange nok biler kjører samme strekning til samme tid og kan legge seg i en platoon, sier utviklingsdirektør Mika Sorvisto i Ahola.

Borealis-prosjektet: Kart over Borealis-prosjektet som viser hva som er gjennomført og hva som fortsatt er under arbeid. Foto: STATENS VEGVESEN

- 40 kilometer lang forskningsstasjon

E8 fra Skibotn til grensen mot Finland er nasjonal teststrekning der Statens vegvesen utvikler og tester intelligente transportsystem (ITS). Tirsdag skal Statens vegvesen også markere at det har gått to år siden arbeidet med å utvikle den intelligente vegen i Skibotndalen startet, og at prosjektet nå går inn i en ny fase.

- Enkelt sagt har vi bygget en 40 kilometer lang forskningsstasjon med asfalt. Her legger vi til rette for å samle inn store mengder data om trafikk, vær og føreforhold på en svært værutsatt veg. Like viktig for oss er det å legge til rette for at andre kan bruke den teknologiske infrastrukturen og dataene vi allerede samler inn. Det er en del av Statens vegvesens samfunnsansvar i bidra til denne typen innovasjon, sier Gunn Sissel Dobakk, som leder utbyggingen i prosjektet, som har fått navnet Borealis.