Avinors tall for 2018 viser at Sørkjosen utmerker seg negativt både på månedsbasis for april og for året som helhet. I foregående måned var passasjernedgangen på 5,8 prosent og for 2018 så langt er nedgangen på hele 26,9 prosent ifølge Avinors tall.

Lufthavnsjef Tor Rasmussen understreker riktignok at inni totaltallet er det også passasjerer i transitt og at det rette tallet så langt i år er på rundt 15 prosent nedgang. Men det er ille nok, ifølge Rasmussen.

– Ja, det er dramatisk nok med en slik nedgang. Det er slett ikke ønskelig med slike tall, sier Rasmussen.

Ikke tilpasset

Han peker på flere ting som kan være årsak til at passasjertallene har sunket såpass mye.

– Det går på både punktlighet og regularitet. Det har vært mye kanselleringer av både tekniske årsaker og på grunn av mangel på crew. Og så er det helt klart at rutene ikke er tilpasset de reisendes behov. Når du reiser fra Sørkjosen og ikke rekker flyet videre fra Tromsø og sørover, så blir de vanskelig for passasjerene, sier Rasmussen.

Han er også lufthavnsjef for Hasvik og der har man klart å tilpasse rutene bedre til behovene lokalt.

– Og det ser man på trafikktallene. Der har vi hatt en enorm økning hittil i år. Så det går an, sier Rasmussen.

– Bekymringsverdig

Lederen for flyplassutvalget, Nordreisa-ordfører Øyvind Evanger, er klar på at noe må gjøres.

– Vi ser nedgangen og den er bekymringsverdig. Vi har en dialog med Widerøe og ønsker å få dem på banen og møte folk i regionen. Vi ønsker å få belyst de rutebehovene man har og da ser vi for oss et folkemøte med både Widerøe og Samferdselsdepartementet til stede, sier Evanger, og fortsetter:

Tilpasse rutetilbudet

Det var mye styr i vinter med innstilte avganger og beskyldninger om planlagte buss-for-fly-løsninger. Evanger var en av kritikerne da.

– De har tatt tak i problemene i vinter med regularitet, men fortsatt har de en del å gå på i forhold til å tilpasse rutetilbudet til folks reisemønster.

– Nei, det bildet kan jo være sammensatt og nettopp derfor ønsker jeg et folkemøte. Men jeg ser for meg en ettermiddagsrute som går tidligere fra Tromsø enn 19.20. Men dette får vi komme nærmere tilbake til, sier Evanger.

Leverte for dårlig

– Vi har sagt det før også; vi er ikke stolte av den leveransen vi hadde tidligere i vinter. Riktignok var det mye dårlig vær, men i tillegg leverte vi ikke godt nok. Derfor har vi også gjort grep for å bedre regulariteten – blant annet ved å sette inn to nesten nye fly i beredskap.

FOLKEMØTE: Flyplassutvalgsleder Øyvind Evanger vil få kartlagt hva ønskene og behovene til brukerne av flyplassen i Sørkjosen egentlig er. Foto: Torbjørn O. Karlsen
MÅ TILPASSES: Lufthavnsjef Tor Rasmussen mener det må gjøres grep med rutetilbudet for å øke passasjertallene. Foto: Thomas Wahlgren