Neste år kommer Porsche med sin første elbil, Taycan, og nå har de avslørt en del av de tekniske løsningene i bilen.

Drivlinjen skal bestå av to motorer, en på hver aksling. Porsche sier de skal være synkroniserte, i et system de kaller «permanently excited synchronous motors», forkortet til PSM.

– To permanent synkroniserte motorer, lik dem som er i vår Le Mans-vinnende 919 Hybrid, gir en permanent roterende bevegelse som kan tilføres når som helst, sier Heiko Meyer, sjef for drivlinjeutviklingen, i en pressemelding.

Rotorene beveger seg ved hjelp av magnetfeltet til startoren, som er den stasjonære delen av en elektrisk motor. Meyer kaller PSM «turboen i en elektrisk motor».

Totaleffekten er 600 hestekrefter, null til hundre skal ta 3,5 sekunder, og Taycan skal passere 200 kilometer i timen på 12 sekunder. Ventet rekkevidde er over 50 mil.

NY TEKNOLOGI: Taycan skal klare spenning på 800 volt, noe som gjør at bilen kan klare høy ladeeffekt uten at kablene være kraftigere, dermed holdes vekten nede. Foto: Porsche

Først

Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening sier han ikke har rukket å sette seg inn i alle de ferske detaljene.

– Uansett er det åpenbart at Porsche blir først til å benytte 800 volt likestrøm. Standarden på elbiler har typisk vært samlet batterispenning på 350 til 400 volt, sier han.

Frydenlund sier dette tyder på at Taycan har to batterigrupper, satt parallelt.

– Det dobler kapasitet og effekt, og dette valget har trolig med innpakning, altså batteripakken, å gjøre. Dobbel spenning, 800 volt mot 400, halverer strømmen, som igjen gjør kabler og komponenter lettere og billigere. Samtidig dobles effekten på hurtiglading uten at ladekabel får høyere belastning.

Porsche sier det skal være bygget et tresifret antall prototyper, men vil ikke ut med det eksakte antallet.

Bilen er ventet til Norge i andre halvdel av 2019, og prisen er foreløpig ukjent.

– Vi har per nå 2250 personer som har betalt 20.000 kroner for å forhåndsreservere Taycan, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge.

TESTING: Porsche sier de har et tresifret antall Taycan på testing verden rundt. Nøyaktig hvor mange, vil de ikke si. Foto: Porsche