Det betyr at norske bønder, plastprodusenten Trioplast og Felleskjøpet bidrar med totalt 600 000,- til kreftforskning, skriver Felleskjøpet i en pressemelding.

Kampanjen i fjor med rosa rundballer bidro med totalt 300.000 kroner til Brystkreftforeningen. Da lå omtrent 200.000 rosa rundballer på norske jorder, og dét ble en av sommerens snakkiser.

– Etter fjorårets suksess var det liten tvil om at kampanjen måtte gjentas, og vi ønsket å legge til et nytt element. Valget falt på blå plast grunnet etterspørsel fra bønder samt positiv erfaring med tilsvarende kampanje i Sverige i 2016. Vi håper selvfølgelig å se det samme glødende engasjementet og støtte i år som i fjor, sier Jan Håvard Kingsrød, rundballegeneral i Felleskjøpet Agri.

– Vi er nå godt inne i årets salgskampanje, og opplever at det er stor etterspørsel etter både rosa og blå plast. Det betyr at vi går mot en sommer med fargerike jorder for en god sak, sier Kingsrød.

600 000 til kreftforskning

Med ny farge dobles bidraget til kreftforskning. Regnestykket er det samme som i fjor hvor norske bønder, Trioplast og Felleskjøpet gir ti kroner hver per kjøpte/solgte rull med plast. Kampanjen er et initiativ fra Felleskjøpet og må ikke forveksles med andre tiltak, som Rosa sløyfe-aksjonen som foregår i oktober hvert år, opplyser Felleskjøpet.

– Det er kun Felleskjøpet som selger farget rundballeplast til støtte for kreftforskning. I fjor opplevde vi en etterspørsel langt utover opplaget vi bestilte. Med doblingen over hele linja i år håper og tror jeg vi kan dekke denne etterspørselen og fange oppmerksomheten til enda flere mennesker, sier Kingsrød.