De ti femte-sjuende klassingene fra Lyngsdalen oppvekstsenter har mye klart foran presentasjonen neste lørdag i Silsandhallen.
De har jobbet engasjert og med stor kreativitet med temaet ”Framtidens klasserom”.
Les også: Satser på framtidas klasserom
- Årets oppgave er vanskeligere enn den vi jobbet med i fjor. Jeg synes vi er i ferd med å komme fram til et godt resultat, fortekker Ingvild Ringbakken.
Hovedbolkene er forskning, teknologi og markedsføring/samarbeid.
Lærer mye
Barneskolen på Furuflaten tilhører veteranene i Frist Lego League i Troms. Skolen har deltatt flere ganger, og kom senest vi fjor hjem med to førstepremier.
- Elevene har stort læreutbytte av First Lego League.. Skolen har bare positive erfaringer med FLL-konseptet, sier kontaktlærer Eirin Larsen.
Mottoet for ”Team Penguin” er ”I belive I can fly”.
- Pingvinene tror de kan fly, men det kan de ikke, påpeker elevene.
Fuglene har egenskaper elevene trekker fram.
- Pingvinene holder sammen og samarbeider om å gi hverandre varme.
På lik linje
I First Lego League konkurrerer femte-klassinger på lik linje med de fra tiende klasse. Aldersforskjellen virker ikke skremmende. Furuflaten-elevene har tidligere dokumentert at de kan hevde seg med glans i FLL.
Elevene har gjort seg tanker om hvordan framtidas klasserom kan bli. Bruk av ”Smart Board”, pulter med innebygd berøringsskjermer, står sentralt.
- Vi undersøker hvordan vi kan oppnå best mulig læring, forteller elevene.
- Jeg synes det er realistisk å kunne bruke ”Smart Board” i undervisningen en gang inn i framtida. Prisen på elektroniske produkter blir stadig billigere, tilføyer Eirin Larsen.
Kontaktlæreren roser elevene for å jobbe konsentrert og entusiastisk med FLL. De styrer det meste selv. Samarbeid går som en rød tråd i prosjektet.
Foresatte og andre interesserte inviteres onsdag i neste uke til oppvestsenteret for å bli bedre kjent med hva elevene har utrettet i årets First Lego League.