Dette er en økning på 14 prosent fra forrige kartlegging i 2014. Ringvirkningene er nasjonale og gjelder alt fra tilreisende turister til kjøp av varer og tjenester. Det opplyser Arctic Race i en pressemelding.

Meromsetningen for næringslivet på 93 millioner kroner er basert på innkjøp til og gjennomføringa av Arctic Race of Norway 2016, samt publikums oppslutning rundt arrangementet. Tallene fra rapporten, som er utarbeidet av selskapet Bedriftskompetanse, viser dermed en økning på 11,6 millioner kroner i meromsetning fra forrige rapport i 2014.

Rapporten er skrevet på grunnlag av undersøkelser gjort både under og etter selve arrangementet i august i fjor. Den har kartlagt de økonomiske ringvirkningene, kompetansebygginga, regionalt samarbeid, beredskap, mediedekninga og publikumsinteressen.

38 millioner

Ifølge rapporten utgjør store deler av meromsetningen, eller nærmere bestemt 38 millioner kroner, Arctic Race sine innkjøp av varer og tjenester i forbindelse med arrangementet. Det er en økning på hele 11,4 millioner, eller nærmere 43 prosent, fra arrangementet i 2014. Samlede kjøp fra leverandører i Nord-Norge lå på rundt 15 millioner kroner, imens kjøp av varer og tjenester i Sør-Norge er beregnet til rundt 10 millioner kroner, inkludert underleveranser.

Tilreisende skaper omsetning

Merinntektene for næringslivet er i hovedsak knyttet til publikum – og i første rekke gjelder dette tilreisende tilskuere.

I fjor ble det telt 180 000 tilskuere totalt som fulgte løpet fra sidelinja, og av disse var 33 000 tilreisende. Dette er en økning på 11 000 tilreisende tilskuere, og en total økning på 20 000 tilstedeværende tilskuere fra beregningen i 2014. Til sammen ble det av publikum skapt en meromsetning på 54 millioner kroner i 2016. ‘

– Ikke så mange er klar over hvor betydningsfullt et sykkelritt som Arctic Race of Norway er for næringslivet og turismen. En folkefest som dette skaper ringvirkninger både lokalt, regionalt og nasjonalt, noe vi har erfart etter gjennomføringen av i alt fire Arctic Race ritt. Det økede samarbeidet mellom kommuner, idrettsforeninger og andre involverte er også noe vi ser gir positive ringvirkninger i regionen. At merinntektene i forbindelse med Arctic Race har hatt en så betydelig økning på to år, forteller oss at vi er på rett spor, sier daglig leder i Arctic Race of Noway, Knut-Eirik Dybdal.

Opplever Norge fra sofakroken

I fjor ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land, noe som var en bred mediedekning internasjonalt. Rapporten konkluderer med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi (EAV) beløper seg til rundt 231 millioner kroner – en økning på rundt 30 millioner fra 2014.

I tillegg til TV-sendingene ble Arctic Race omtalt i rundt 2 840 redaksjonelle artikler i Norge, med en anslått verdi på 112 millioner kroner.

– TV-dekningen vi får internasjonalt er ikke bare med på å bygge Norge som en sykkelnasjon, det er også et stort utstillingsvindu for reiselivsnæringen. Vårt mål er at Arctic Race skal bli for Norge hva Tour de France er for Frankrike, med tanke på turisme. Mer og bedre eksponering betyr også mer sportslig anerkjennelse for Arctic Race, større internasjonale lag på startstreken, og dermed også flere tilreisende tilskuere, avslutter Knut-Eirik Dybdal.

Årets Arctic Race of Norway har etapper både i Nordland og Troms. Lørdag 13. august inntar sykkelrittet Lyngen.