I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet at de innstiller Widerøe som kontraktvinner på alle de regionale ruteflygningene i Nord-Norge. Samtidig har de avvist tilbudet fra Ola Giæver jr og FlyViking AS.
"Tilbudet fra FlyViking AS, som la inn bud på ruteområde 1 og 2, samt på ruteområde 6 – 8, er avvist. Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS", skriver departementet i pressemeldingen.
- Vårt bud var 60 millioner under Widerøe sitt. Til tross for at vi var bare uker eller dager unna å ha lisensen på plass valgte de Widerøe. Da kan man spørre seg var det tidskritisk? Ønsket de bare å beholde det slik det er i dag eller vil de ha reell konkurranse, sier Giæver.
Han sier tildelingstidspunkt ikke var fastsatt og FlyViking visste ikke når de måtte ha lisensen på plass.
- Jeg regner med at fem millioner innbyggere i Norge ser hva som foregår, sier Giæver.
- Må begynne å våkne
Vi skal bli kortbanenes Ryanair
FlyViking var ett av tre selskap som leverte inn tilbud til Samferdselsdepartementet. De andre to var danske DAT og altså Widerøe.
I pressemeldingen skriver Samferdselsdepartementet videre at alle tilbudene har blitt forelagt Luftfartstilsynet - "for vurdering av tilbydernes økonomi og teknisk/operative forhold".
- Departementet har med bakgrunn i gjennomgangen besluttet å tildele kontrakt på alle de utlyste ruteområdene til Widerøe, skriver de i pressemeldingen.
- Dette er som å kaste 60 millioner ut av vinduet. Nå har vi en samferdselsminister. Om han en gang skal bli brukt til noe, må han begynne å våkne opp, sier Giæver.
- Jeg har ikke brutt loven
Kontraktene gjelder fra 1. april 2017 og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier i pressemeldingen at Nord-Norge er langstrakt og at man er spesielt avhengig av luftfart.
- Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene i Nord-Norge sikrer regjeringen et godt og markedstilpasset flytilbud i disse regionene. I tillegg skjerpes sikkerheten i nord, med hensyn til at Samferdselsdepartementet har satt krav til trykkabin på fire av rutene hvor man tidligere ikke har satt krav til dette, sier Solvik-Olsen.
Razzia mot kontoret
Spill for galleriet
Giæver vil vurdere å klage saken til Klagenemda for offentlige anskaffelser eller Riksrevisjonen.Framover vil Giæver fokusere på frie ruter.
- Å bruke tid og penger på et anbud som viser seg å bare være spille for galleriet, det gjør man ikke to ganger, sier Giæver.
Han sier det er kun kort tid igjen til man kan bestille billetter til FlyVikings flyvninger.
- Selv om samferdselsdepartementet kanskje ikke ønsker det er det nok mange innbyggere som venter. Det kan være snakk om bare noen uker til, sier han.
I følge NTB mener Giæver anbudskonkurransen bør avlyses og gjennomføres på nytt. Det begrunner direktøren med at konkurransen i det norske flymarkedet er fiktiv – og at prisingen i de ulike områdene ikke er i overensstemmelse med avstandene som flys.