Statens Vegvesen er godt i gang med reguleringsarbeidet for en ny Storslett bru.

Nå har de oversendt tre ulike alternativer til Nordreisa kommune. Som en del av prosjektgruppa skal Nordreisa kommune gi innspill til alternativene. Formannskapet skal torsdag 25. januar se på alternativene fra Statens Vegvesen.

Ikke tilfredsstillende

Eksisterende bru langs E6 over Reisaelva tilfredsstiller ikke dagens krav til standard. Blant annet er det ikke mulig for to vogntog å møtes på bruene. Mål for prosjektet er å få en bredere bru med bedre bæreevne og god tilrettelegging for gående og syklende. Den nye brua skal gi bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper.

Prosjektleder reguleringsplan Tone Hugstmyr Woie opplyser at ut i fra de opplysningene Statens vegvesen har i dag ønsker de å fremme reguleringsplanforslag på alternativ 1, som består av en nettverksbue.

Kostnadsoverslag

  • Brualternativ 1: Nettverksbue: kr 93 125 000

  • Brualternativ 2: Bjelkebru: kr 85 050 000

  • Brualternativ 3: Skråstagbru: kr 144 100 000

Alternativene

E6 over Reisaelva på Storlsett består i dag av to bruer. Alternativ 1, nettverksbue, er alternativet som utseendemessig minner mest om brua som per dags dato går over Reisaelva. Ved dette alternativet tenkes en bru over hovedløpet etablert som nettverksbue av stål med brudekke av betong.

Brualternativ 2, bjelkebru, utføres som for dagens situasjon med to etterfølgende bruer. Bruoverbygningen kan utføres som en spennarmert betongkonstruksjon eller alternativt med stålbjelker i samvirke med betong brudekke.

Brualternativ 3, Skråstagbru, utføres som én bru over hele elva. Brua tenkes etablert som skråstagbru, med tårn på øya. Total lengde er foreløpig satt til 153 meter. Spennene har lengde 90 meter mot vest og 63 meter mot øst.

Fordelen med skråstagbru over hele elva er at vegfyllingen på øya kan fjernes slik at det blir åpent under brua, men en ulempe er at det kreves større heving av veien enn for de andre alternativene.

Reguleringsplanen skal legges ut for offentlig ettersyn. Statens Vegvesen har et mål om å legge planforslaget ut på høring rett før påske. Etter merknadsbehandlinga sendes planen til politisk behandling.

Gjennom Nasjonal transportplan 2018-2027 er det lagt til grunn at E6 fortsatt vil gå gjennom Storslettsentrum, men at det bør bygges en ny bru. Når finansieringen vil være på plass er så langt uklart.

– Det er viktig å ha alt klart. Så snart finansieringen er på plass skal vi være klare, sier Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør for vegavdeling Troms i Statens vegvesen.