Medeier og daglig leder Elisabeth Braathen har all grunn til å smile. I løpet av ett år har de klart å øke antall gjestedøgn sommertid med hele 40 prosent. I august i år kunne hun registrere 95 prosent belegg, noe som lodgen aldri før har opplevd.

– Vår målsetning har vært å hele tiden være minst halvt år på forveien med bookinger. Det betyr at allerede før en sesong starter, skal det meste av bookinger være gjort, forteller hun om den eventyrlige oppsvingen antall besøkende.

Braathen forklarer også nødvendigheten med å være tidlig ute med salg, da stadig flere planlegger sin ferie i god tid.

Fortsatt vekst

Braathen forteller at siden oppstarten i mars 2008, har de hatt nærmest fullt belegg på skiturisme i en sesong som varer fra mars til utgangen av mai. Utsiktene fremover er fortsatt veldig gode, selv om det i dag er flere tilbydere av skiopplevelser rundt Lyngenfjorden.

– Det er interessen for sommeraktiviteter, og ikke minst nordlys-safari som har økt betydelig de siste årene, forklarer hun.

LES OGSÅ: Stadig flere gjestedøgn i Nord-Troms

Braathen ser at mange av sommergjestene er besøkende som har vært på skiferie hos dem, men som kommer tilbake for å oppleve naturen i Nord-Troms.

– Da sammen med resten av familien med ønske om mer Soft Adventure, forklarer hun, og legger til at gjensalg er en viktig del for Lyngen Lodge.

Gjestene kommer stort sett fra hele verden, og de ønsker naturopplevelser i regionen. Braathen kan blant annet nevne vandreturer i fjell og på isbre, sykkelturer, fisketurer og båtsafari som det gjestene etterspør.

– Og selvfølgelig nordlysturer i en sesong som nå varer fra november til februar, tilføyer hun.

Langsiktig plan

Braathen forteller at de gjør mye av markedsføringsarbeidet selv, og at de deltar på kun noen få reiselivsmesser for å selge opplevelsespakker.

– I tillegg har vi vær tålmodig med å få et riktig antall personale på plass, og hatt en langsiktig plan med kvalitetssikring i alle ledd, forklarer hun. og legger til at de er på et nivå som hun og medeier Graham Austick drømte om når de etablerte seg i Djupvik. Braathen vil også gi sin kollega mye ros for å stadig tenke nytt når det gjelder opplevelsesproduksjon.

Ut i verden

Men det er ikke bare langsiktig planlegging som er årsaken til at stadig flere sommerturister finner veien til Djupvik. Braathen trekker frem Visit Norway som har vært flink å markedsføre landsdelen. Også forhold som hendelser ut i verden er viktig for reiselivsaktører.

– Både det at Nord-Norge oppleves som trygt med tanke på terror, en svak kronekurs og at det som oppfattes som luksus har endret seg med tiden, forteller hun, og forklarer det siste punktet med at unike opplevelser vektlegges like høyt som luksuriøse fasiliteter.

Lyngen Lodge har i dag 16 sengeplasser men fra skisesongen 2017/18 er det planer om utvidelse med 6-8 sengeplasser.

TILBAKE: I fløge Braathen kommer mange av skitruistene tilbake til Lyngen Lodge. Foto: Lyngen Lodge