Onsdag formiddag ble Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018-2029.

Stortingsrepresentant for Troms Høyre, Kent Gudmundsen, sier det ligger en betydelig satsing på fylkesveiene sammenlignet med inneværende NTP.  Av en pott på totalt 23,5 milliarder i planperioden for å ruste og vedlikeholde fylkesveiene med rassikirng og tunnelsikring, er rassikringsdelen på 12 milliarder kroner.

- For Troms sin del vil det mest sannsynlig bety en andel på 100 millioner kroner årlig, sier Gudmundsen.

Gjennom 40 år med fergeavløsningsordning har Ullsfjordforbindelsen nesten blitt finansiert. Ifølge Gudmundsen betyr andelen med rassikringsmidler at Ullsfjordforbindelsen er fullfinansiert.

- I praksis er Ullsfjordforbindelsen nå fullfinansiert. Nå handler det bare om å planlegge Ullsfjordforbindelsen og bygge, men dette er det fylkespolitikerne som beslutter.

Gudmundsen sier de økonomiske rammene nå er lagt slik at fylkets politikere kan vedta oppstart av bygging av Ullsfjordforbindelsen.

- Så lenge man legger til grunn at pengene kommer ligger alt til rette for at dette kan bli sluttført i løpet av de nærmeste årene.

Historisk satsing

Stortingsrepresentanten er videre strålende fornøyd med NTP, og sier dette er en enorm satsing på Nord-Norge.

- Dette er en fantastisk dag for Nord-Troms og hele landsdelen. Vi er vitne til en historisk satsing på Nord-Norge.

Når man summerer alle tiltakene som er planlagt og skal sluttføres i Nord-Troms går 4,4 milliarder kroner til regionen.

  • 1 milliard er satt av til utbedring av E6 Olderdalen-Langslett.

  • 500 millioner er satt av til utbedring av en skredutsatt strekning ved Grasnes på E6 i Storfjord.

  • 1,6 milliarder er satt av til utbedring av E6-strekningen mellom Nordkjosbotn og Hatteng.

  • 1,1 milliarder er satt av til Kvænangsfjellet.

  • 101 millioner ligger inne for å sluttføre tunnelen i Sørkjosen.

  • 495 millioner ligger inne for å sluttføre tunnelen Indre Nordnes-Skardalen.

Les saken med kåfjordordfører Svein O. Leiros: - Som ordfører i Kåfjord er jeg veldig fornøyd

Et av de store prosjektene som er prioritert i første halvdel av NTP-perioden er ny E6 over Kvænangsfjellet, som er beregnet å koste 1100 millioner kroner, i tillegg til 500 millioner til egne rastiltak på sørsida av fjellet sist i perioden. Der er det satt av 1,6 milliarder kroner.

- Spesielt gledelig er det at allerede i første planperiode vil det bli oppstart på Kvænangsfjellet med tunnelen på den verste delen av på toppen av fjellet.

Kent Gudmundsen foran Stortinget. Foto: CHRISTER PEDERSEN