I en nylig utarbeidet rapport, laget for Skjervøy kommune, kommer tallenes tale klart fram. Verdien av slakteriproduksjonen i Nord-Troms var på anslagsvis 6,4 milliarder kroner i 2016.

Synliggjøre

En stor andel av dette står Skjervøy for, og volumene øker.

Nå vil ordfører Ørjan Albrigtsen (KrF) ha fakta ut til politikere og næringsliv som besøker kommunen.

– Det er greit at man har noen kvalitetssikrede tall som kan «vises fram» i møte med både politikere og næringsliv, sier Albrigtsen.

Rapporten er utarbeidet av Transportutvikling AS og tar for seg Nord-Troms generelt og Skjervøy spesielt.

– Vi har skjønt at hvis vi skal få samferdselsmidler så må vi synliggjøre bedre den vanvittige verdiskapingen som foregår i Skjervøy og i Nord-Troms. Regionen står ikke noe tilbake for noen i så måte, sier Albrigtsen.

I rapporten kommer det fram at 59 prosent av slakteriproduksjonen i Troms i fjor ble utført i Skjervøy kommune og at de fire sjømataktørene har nesten 460 ansatte.

Nedslitt

i 2016 brukte rundt 11.000 vogntog tilknyttet havbruk fylkesvei 866 mellom Langslett og Skjervøy – en vei som ifølge ordføreren og rapporten ikke fremstår som rustet til tåle verken den trafikken som er nå eller den forventede veksten.

«Troms’ viktigste havbruksvei har store standardutfordringer. Veien er nedslitt, spesielt kjørefeltet fra Skjervøy som slites ned av fullastede fiskebiler. Tunneler har for lave profiler og bru er enveiskjørt. Utbedring av Maursundtunnelen og ny bru over Skattørsundet er viktige tiltak», heter det i rapporten.

– Må økes

– Vi skal bruke denne rapporten aktivt for å få stortingspolitikerne til å gjøre grep for å få løftet investeringsnivået på fylkesveiene. Sånn som det er nå, så er det utfordrende med de rammene fylkeskommunen får. De må økes og det er det staten som må gjøre, sier ordføreren, og fortsetter:

– Det er jo en enorm verdiskaping vi snakker om i Skjervøy. Jeg vet i alle fall ikke om mange andre lokalsamfunn som kan vise til det samme. Det mener jeg er et godt argument for mer veimidler. Man kan jo ikke bare se på årsdøgnstrafikken. Man må også se på andelen tungtrafikk, sier Albrigtsen.