Med en sportslig profil utvendig skiller den seg fra sin storebror, som ligner mer på Lego Duplo. Velar har langt mer avrundede former, som sitter som lycra på en toppidrettsutøver. Proporsjonene er altså helt strøkne når man tar med i beregningen at dette er en ganske stor SUV. Jeg tør påstå at ingen andre SUV-er på markedet i dag vekker like mye oppsikt. Store og små peker og vinker, dette er en bil for folk som vil bli sett, den utstråler klasse og rikdom. Den ser rett og slett dyr ut, noe som stemmer veldig godt når man sjekker prislisten.

Billigste utgave starter på 850.000 kroner. Utgaven med 300 dieselhestekrefter begynner på en drøy million kroner. Testbilen har i tillegg utstyrsnivå SE og en del ekstrautstyr, og klokkes dermed inn på 1.319.600 kroner.

Velar er i så måte en påminnelse om at man gjerne får det man betaler for.

Ikke lettbeint

Størrelsesmessig ligger bilen noe over Jaguar F-Pace, som Velar deler plattform med, og mellom BMW X4 og X6. Slektning F-Pace ser mer ut som en standard-SUV, mens designen på Velar med den avsmalnende hekken minner mer om «coupé-SUV-ene» som de nevnte BMW-ene og Mercedes-Benz GLC og GLE coupé.

Men Range Rover har truffet bedre med formen. Den ser lettere ut i virkeligheten enn på bilder, og til tross for en ganske massiv framtoning blir den elegant.

Jaguar F-Pace ser ikke like sportslig og raff ut, men er en artigere bil å kjøre. Velar gir ikke den samme lettbeinte kjøreopplevelsen, det er en bil der komforten ligger i alle detaljer. Det er ikke en bil man føler for å piske gjennom svingene, man vil flyte av gårde.

Her passer testbilens motor svært godt inn. 300 hestekrefter og et dreiemoment på hele 700 newtonmeter gir masse krefter over hele turtallsregisteret. Det gjør at motoren blir veldig ustresset, og skulle man ha behov for muskler, er det mye å ta av. Dynamikken er komfortabel: Man kan svitsje over på manuell giring via hendler på rattet, og man kan sette bilen i sportslig modus der understellet blir strammere, men bilen gjør aldri noe forsøk på å bli noe annet enn en kraftig komfortmaskin.

Elevert

Velar har et omfattende offroad-program, mer seriøst enn hos konkurrentene, men det virker mer sannsynlig at Velar brukes av en fotballfrue iført skinnbukser og stiletthæler, som skal kjøre barna til skolen, enn i et gjørmete miljø.

Det eleverte inntrykket heves ytterligere innvendig. Her er det et saftig oppgradert interiør sammenlignet med resten av Range Rover-modellene. Glatte flater og digitale skjermer dominerer. Her er det intet mindre enn tre slike skjermer, der knapper for aircondition og annet praktisk er erstattet av en berøringsskjerm. Dette ser stilig ut, men er litt upraktisk. Testbilen var utstyrt med en pusseklut, som skal forhindre at skjermen ser ut som iPaden til en toåring. Det er også litt tråklete å finne fram når alt skal styres med en fingertupp, og en del konsentrasjon trekkes vekk fra veien.

Velvære

Velar er en bil som er bygget for velvære. Den innvendige atmosfæren er veldig behagelig, med høyt kvalitetsnivå, mykt skinn og lekkert håndverk. Bilen slutter aldri å minne deg – og menneskene rundt deg – på at den er kostbar, man skjønner hvor pengene har blitt av.

Av alle SUV-er på markedet i dag er Velar akkurat nå den raffeste. Den er flottere enn en Maserati Levante og langt stiligere enn sine tyske konkurrenter. Skal man matche Velars image, må man trolig strekke seg etter en Bentley Bentayga, som koster fra 2,5 millioner kroner og oppover.

PRAKTISK, MEN: Bagasjerommet er større en det man finner i Jaguar F-Pace og BMW X6, men lasteterskelen er ganske høy, og den har en skikkelig kant opp fra bagasjeromsgulvet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema
SMOOTH: Interiøret er fancy. Bilen har tre digitale skjermer, og alt er utført i det som kjennes som dyre materialer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema
MINDRE VINKLER: Velar har rundere kanter enn sine søsken, og når Range Rover kommer med en facelift på de to største modellene neste år, er det grunn til å tro at de også går i denne retningen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema