Torsdag ble forslag til statsbudsjett lagt fram. I dag la Statens vegvesen fram et forslag til handlingsplan de neste seks årene, som viser at oppstart av Kvænangsfjellet kan skje i 2020. Handlingsplanen er en konkretisering av Nasjonal Transportplan 2018-2029, og ble behandlet i Stortinget på forsommeren.

– Det er en del saker jeg savner i forslag til statsbudsjett 2018, blant annet en bevilgning til oppstart av tunnelprosjektet gjennom Kvænangsfjellet. Det synes jeg er fryktelig trist, sier Evanger til Framtid i Nord.

I mars 2017 var flere rikspolitikere samlet på Kvænangsfjellet, der det ble kjent at regjeringen og da støttepartiene KrF og Venstre ville sette av 1,6 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan til ombygging og sikring av E6 over Kvænangsfjellet. Da var målet å starte arbeidet i 2018.

Kostbart

Statens vegvesen har et prosjektkontor i Sørkjosen. Evanger mener det vil bli kostbart å stenge prosjektkontoret, for så å senere starte det opp igjen.

– Det koster mye penger å ta ned prosjektkontoret som allerede er, for så å bygge det opp igjen. Man kunne videreført kontoret, og dette er noe vegvesenet har foreslått tidligere.

Håper på endring

Evanger forventer at Kvænangsfjellet likevel blir prioritert i 2018 før statsbudsjettet vedtas.

– Vi håper å kunne endre dette før det gjøres vedtak i stortinget. Alle de politiske partiene har signalisert hvor viktig tunnel gjennom Kvænangsfjellet er. Jeg forventer endring, men da må det gjøres en jobb!

Planområdet for Kvænangsfjellet er delt inn i 3 delstrekninger:

  • Delstrekning 1: Oksfjordhamn–Tverrelva

  • Delstrekning 2: Tverrelva–Sandneselva

  • Delstrekning 3: Sandneselva–Karvik

  • Kilde: Statens vegvesen