Statens vegvesen ønsker å starte arbeidet med E6 Kvænangsfjellet i 2020. Dette framgår av etatens handlingsprogram for riksvegnettet som ble offentlig i dag. Programmet viser vegvesenets planer for hvert av de neste seks årene, og er en oppfølging av Nasjonal Transportplan 2018-2029 som ble vedtatt av Stortinget i vinter.
Her kan du lese mer om vegvesenets forslag.
Trenger drahjelp
Ordfører i Kvænangen, Eirik Losnegaard Mevik, er noe skuffet over nyheten.
- Det er jo litt senere enn vi hadde sett for oss. Jeg hadde et håp om at prosjektet skulle komme i gang senest i 2019, sier han.
Mevik sier han registrerer at ingenting er holdt av til fjellovergangen i regjeringas forslag til budsjett for 2018.
- Jeg hadde håpet det skulle komme noe prosjektmidler for oppstart av prosjektet allerede nå.
Kvænangsordføreren er imidlertid fornøyd med at man er kommet i gang. Han sier Kvænangen Høyre og Kvænangen Frp nå bør presse på sine medpolitikere sentralt for å få til en tidligere oppstart enn i 2020.
- Vi skal gjøre vårt, men jeg trenger drahjelp fra dem, sier han.
– Et betydelig løft
Tunnel gjennom Malingsfjellet
Det ble i desember 2016 vedtatt en reguleringsplan som tilsier at man skal starte med delstrekning Tverrelva - Sandneselva. Prosjektet omfatter bygging av om lag 8,3 kilometer ny vei i Nordreisa og Kvænangen kommuner, hvorav 3,4 kilometer legges i tunnel gjennom Malingsfjellet. I tillegg heves veglinja.
I 2016 ble hele prosjektet beregnet å koste 2,2 milliarder kroner. Det ble i mars i år bevilget 1,6 milliarder til arbeidet i Nasjonal Transportplan.
Forslaget fra Statens vegvesen ble fredag sendt til fylkeskommunene for uttalelse, og det endelige handlingsprogrammet stadfestes av vegdirektøren 1. februar.