På lederplass i Framtid i Nord den 22. mai sto følgende: «Nord-Troms må få en betydelig større andel av det såkalte Veiløftet enn det fylkesrådet har lagt opp til. Alt annet vil være en regelrett fallitterklæring.»
Fylkesrådet er svært opptatt av å utvikle hele Troms og har lagt en betydelig innsats i Nord Troms gjennom de siste årene.
Listen over tiltak som er gjennomført og skal gjennomføres i perioden 2020-2024 er noe helt annet enn en fallitterklæring. Tvert imot gir det grunn til å være svært stolt og er langt fra bare «knapper og glansbilder».
Nye 60 millioner til asfaltering i Troms - og kanskje blir det en forbedring her?
Det brukes over en milliard i Nord Troms i perioden 2020 -2024
Her er noen av «knappene og glansbildene» som Framtid i Nord kan utfylle lista si med:
Fergesambandet Storstein – Nikkeby – Lauksundskaret i Skjervøy kommune har fått en solid oppgradering med økt kapasitet med stor betydning for befolkning og næringsliv.
Vi har bygd ny fergekai på Storstein.
I disse dager starter oppgradering av landområdet på Storstein fergeleie.
Vi har gjennomført en betydelig oppgradering gjennom rehabilitering av Maursundtunnelen og Kågentunnelen.
I sommer vil vi utbedre et trafikkfarlig kryss på Skjervøy.
Vi har som mål å komme i gang med skredsikringsanlegg på Arnøya neste år.
Skredoverbygg og skredsikring ved Pollfjelltunnelen nærmer seg ferdigstillelse.
Fergesambandene over Ullsfjorden og Lyngen er elektrifisert med stor miljøgevinst.
Asfalt har vi lagt på fv. 7950 Tretten-Storvik i Nordreisa.
Asfalt har vi også lagt på deler av fv. 866 Langslett-Skjervøy.
I Lyngen har vi lagt asfalt på deler av fv. 7920 Lyngseidet-Koppangen.
Vi samarbeider med Lyngen kommune om utbedring av Stigenveien fv. 7920.
Asfalt har vi lagt i Pollfjelltunnelen på fv. 868 i Lyngen.
Fylkesvegløftet har vi gjennomført på fv. 7936 Birtavarre-Kåfjorddalen i Kåfjord.
Fylkesvegløftet har vi også gjennomført på fv. 7948 Storslett-Kildalen i Nordreisa.
Fylkesvegløftet gjennomføres med ferdigstillelse i år på fv. 7966 Alteidet-Jøkelfjord i Kvænangen.
Vi har bygd to nye bruer på fv. 8650. Gaproselva og Jorselva i Nordreisa.
Vi justerte hurtigbåttidene på fredager etter innspill fra region.
Den 26.6.23 Blir det signalanløp for hurtigbåten på Nikkeby.
Denne perioden har de rødgrønne levert en historisk innsats for Nord-Troms, og vi har fortsatt store ambisjoner for regionen! Fylkesrådet arbeider hver dag for å legge til rette for samfunnsutvikling og å knytte folk sammen i Nord-Troms.
Det vil forresten ikke forundre oss om det vil lukte mer asfalt i regionen også i sommer.
God sommer til Nord-Troms fra Kristina og Agnete
Stiller spørsmål ved fylkets veiløft: – Hele regioner føler seg forbigått
Fylkesveibløffen: Rikspolitikerne svikter hver eneste gang
Dårlige veier tar liv
HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.
Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no