Han registrerer at Statens vegvesen nå skal sette ned farten i både Maursundtunnelen og Kågentunnelen. Vegvesenet vurderte faktisk 50-sone i begge tunnelene, men landet til slutt på 60.

- Jeg syns det er helt rett å sette ned farten, slik som situasjonen er nå. Kvaliteten i tunnelen er utfordrende, spesielt ettersom andelen av næringstransport er så høy i disse tunnelene. Hadde det bare vært personbiler og ikke fullastede vogntog, så hadde det ikke vært like utfordrende, sier ordfører Ørjan Albrigtsen (Kp/KrF).

Overrasket

I løpet av oktober vil Statens vegvesen sette opp de nye fartsgrenseskiltene i Maursundtunnelen og Kågentunnelen.

- Jeg må jo si at jeg er overrasket over at det ikke har skjedd mer alvorlige ulykker i tunnelene, når man vet hvor mye tungtransport som kjører her. Til sammenligning så kjørte vi i Spania i sommer på firefeltsveier og fartsgrenser på 120 km/t. Så begynte det å blinke varsellys og fartsgrensen ble satt ned til 80 km/t. Det skyldtes en kort tunnel som gikk rett frem og som hadde to kjørefelt hver vei. Det sier litt, sier Albrigtsen.

Så snart som mulig

Skjervøy-ordføreren slår fast at jobben ikke akkurat er gjort med å sette farten til 60 km/t. Han har tillit til at fylkespolitikerne følger opp tunnelene og at stortingspolitikerne bevilger penger.

– Jeg vet at fylkeskommunen jobber med tiltak som skal gjøre at tunnelen blir i henhold til sikkerhetsforskriftene. Å sette ned fartsgrensene er et midlertidig tiltak. De tilbakemeldingene jeg har fått er at kostnadsberegningene skal være gjort før årsskiftet. Vi jobber målrettet mot fylkeskommunen for å få startet opp så snart som mulig, sier Albrigtsen.