Til våren legger regjeringen fram sitt forslag til nasjonal Transportplan (NTP) for 2018-2029, der blant annet nasjonal ramme for skredsikring på fylkes- og riksveger bestemmes. Kravet er at det hvert år må settes av 2 milliarder i nasjonal skredsikringsramme til fylkes- og riksveier i perioden 2018-2029. Dette er et krav alle de ti Fylkeskommunene som samarbeider i Nasjonal rassikringsgruppe står bak, opplyser Troms fylkeskommune i en pressemelding.

I Troms trengs det omtrent 5,4 milliarder kroner bare for å sikre fylkesveiene. I Nord-Norge totalt sett, er det et behov på 18 milliarder kroner i året i perioden 2018-2029 for rassikring på strekninger med høy- og middels rasfare.

Må tas på alvor

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp), er krystallklar på at behovet for rassikring i Troms, Nord-Norge og resten av landet må prioriteres i kommende Nasjonal Transportplan 2018-2029. Han forventer at regjeringen og Stortinget tar dette på alvor når man til våren avgjør hvor stor den nasjonale skredsikringsrammen for fylkes- og riksveg skal være i perioden.

– Når Stortinget har bestemt hvor mye som avsettes til nasjonal skredsikringsramme årlig og samlet i NTP 2018-2029, er vi klare til å gå løs på løse gjenstående skredutfordringer på våre fylkesveger så raskt som overhode mulig, sier Prestbakmo.

Flere stengte fylkes- og riksveger de siste ukene på grunn rasfare eller utløste snøras, er en kraftig påminnelse om behovet for rassikring i landsdelen.

– Fylkestinget i Troms vil allerede i oktober/november få forelagt prioriteringssak på skredsikringstiltak i Troms kommende år på bakgrunn av de rammene Stortinget setter i NTP 2018-2029, sier Prestbakmo.

Den siste tida har blant annet Pollfjelltunnelen på fv 868 og fv 347 på Arnøya har vært stengt, på grunn av snøras eller rasfare. Det har også vært flere andre stengte veistrekninger i Nord-Norge.

– De er alle i kategorien høy eller middels skredfaktor og av de vi ønsker å løse. Stengning av disse og andre fylkesveg- og riksvegstrekninger gir store utfordringer for næringsliv, men ikke minst innebærer rasfaren en utrygghet for folk i det daglige, og i verste fall fare for liv og helse. Derfor forventer jeg at regjering og et samlet storting tar Nasjonal rassikringsgruppes krav om 2 milliarder årlig i NTP-perioden 2018-2029 på alvor, sier fylkesråden.

I tillegg gikk det også et ras på E6 ved Nordnes onsdag.

Fokus på rasutfordringene

9. mars inviterer Nasjonal rassikringsgruppe og Troms fylkeskommune til Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø. Det er forventet at både Samferdselsministeren og medlemmer av Stortingets Transportkomité skal delta.

På konferansen skal det settes fokus på utfordringene rasfaren gir folk, næringsliv og beredskap, samt økonomiske behov framover, faglige løsninger og Nasjonal Transportplan 2018-2019.

– Nasjonal skredsikringsramme i inneværende NTP periode 2007-2017 har gitt flere gode resultater på skredsikring blant annet i Troms, deriblant flere viktige tiltak i Torskenpakken med Gryllefjordbrua, Ballesvikskardtunnelen på Fv 86 og Fv 232 Kaperdalen som Troms Fylkeskommune er godt fornøyd med å ha realisert, sier Prestbakmo.