For få uker siden ble resultatene fra nasjonale prøver lagt fram, og det ble klart at over halvparten av femteklassingene i Nordreisa presterer på dårligste nivå i regning og engelsk.

Mandag kveld innkalte Nordreisas sektorleder for oppvekst Bernt Eirik Sandtrøen og fungerende rektor Line Bertelsen på Moan skole til foreldremøte. Eneste sak på agendaen var hvilke tiltak som har blitt, og skal bli, satt i gang for å forbedre de dårlige resultatene.

Mange årsaker

Oppvekstlederen åpnet med å si at det er mange faktorer som kunne spille inn på de dårligste resultatene, som at den digitale kunnskapen er for dårlig blant elevene, og at femteklassingene tar de nasjonale prøvene like etter at de har kommet til ny skole.

- Men det viktigste som kan gjøres må gjøres fra skolens side, sa han, og understreket hvor viktig hjem-skole-samarbeidet er, og at dette er noe man må fokus på i mye større grad enn tidligere.

- Dette er ikke foreldrenes hovedoppgave, men skolens ansvar.

Tiltak

Han trakk fram flere tiltak, som ledelsesstrukturen i skolene, tettere samarbeid mellom skolene, felles læreverk og kompetanseheving blant lærerne.

I januar starter en kartlegging av skolene, og like etterpå kommer Utdanningdirektoratets veilderkorps på besøk. De skal observere og evaluere blant annet skoletimer, rutiner og utemiljø, for deretter å levere en rapport på hva som er bra og hva som er dårlig.

I tillegg skal Nordreisa søke om å få være realfagskommune, et prosjekt som vil omfatte alle klasser fra 1.-10. trinn.

Fast skolevandring er et annet tiltak Sandtrøen trakk fram, som skal sørge for at rektor og inspektør tar større del i elevenes skolehverdag. De vil bevege seg rundt i klasserommene, observere og følge opp.

- Tanken bak er at ledelsen skal være tettere på det som skjer i klasserommet, sier han.

Han understreket overfor foreldrene at det ikke finnes noen "quick fix", og at det kan ta tid før man ser resultater av tiltakene som settes i gang.

Engasjerer seg

Oppvekstlederen oppsummerte det hele som et godt innledende møte på prosessen som nå er satt i gang.

Til Framtid i Nord sier han opplever at foreldrene i Nordreisa har engasjert seg i saken, og er villige til å gjøre sin del for å forbedre situasjonen.

- Det jeg ønsker er at foreldrene skal være kritiske, konstruktive, og at de stiller krav. Konstruktiv kritikk lever alle godt av, fastslår han.

Sandtrøen sier målet er å se resultater av tiltakene allerede i 2018, men at det kan ta to-tre år før man får kontinuitet i resultatene.

- Men jeg håper at vi får et økt fokus på dette, og at vi ser økt tilfredshet både fra brukerne av skolen og ikke minst de ansatte.