Kommunen har tidligere vært med i Veilederkorpset, men likevel er de havnet på lista hos Fylkesmannen hos de som anbefales nye tiltak.

Kultur- og undervisningssjef Arild Torbergsen sier de fikk mye veiledning, både i forhold til skoleutviklingsarbeid og erfaringsutveksling.

– Veilederkorpset besto av flere erfarne tidligere skoleledere, fagledere og rektorer. Vi har gode erfaringer med det, sier Torbergsen til Framtid i Nord.

Kåfjord var med i Veilederkorpset samtidig som Skjervøy.

Lesing i fokus

Torbergsen er klar over at Skjervøy anbefales videre oppfølgning, men har ikke fått satt seg skikkelig inn i saken.  Han sier at Skjervøy har jobbet, og jobber fortsatt, mye med lese- og skriveferdigheter hos elevene.

– Det er stadig utviklingsprosjekt – nå jobber vi med «Ungdomsskole i utvikling», hvor vi satser på lesing i alle fag. Det er fokus på lese- og skriveopplæring, og vi har besøk av forelesere fra UiT og vil fortsatt ha det til høsten.

– Vi har veldig god erfaring med fagpersoner fra UiT som forteller oss om lesestrategi og metoder for å bli gode lesere, legger han til.

Kommunen satser også blant annet på videreutdanning av lærere, og å få ned behovet for spesialundervisning.

– Har sett tendensene

Torbergsen er ikke overrasket over resultatene Fylkesmannen har lagt fram.

– Vi er ikke veldig overrasket over disse resultatene. Vi har sett tendensene og gjort tiltak i forhold til dette.

– Resultatene er ikke tatt med fra det siste året, men de tre tidligere årene. I fjor hadde vi et bedre resultat, for eksempel lå gjennomsnittet på 43 skolepoeng, noe som er et veldig bra og langt over fylkessnittet. Det er kjempebra, men vi har vært under 40 skolepoeng en del år også, sier Torbergsen.

Nå vil Torbergsen se på hvordan Skjervøy kan gjøre det bedre i grunnskolen.

– Vi er i dialog med Fylkesmannen og rektorene for hvordan vi skal ta dette videre. I forhold til siste års resultater er det ikke grunn til å rope alarm, da det jevnt over er gode resultater.