Onsdag formiddag står sju vogntog og to busser oppstilt på Rakkenes i Kvænangen. Her venter de på at fjellovergangen skal åpne etter at et snøskred sperret veien sør for fjellet, tirsdag kveld.

24 timer på jobb

Stein Gunnar Jørgensen er på sin siste kjøretur for Barents Gass før han skal ta påskeferie hjemme i Nordreisa. Kjøreturen fra Hammerfest tar normalt sett litt over fire timer. Nå er han vært på jobb i over 24 timer.

– Man blir i alle fall god på å vente. Tiden går på Netflix og på å følge med på nyhetene og veimeldinger, forteller han.

Flaskehals

Han startet fra Hammerfest tirsdagsmorgen. Underveis har det vært flere kolonnekjøringer og stengninger.

– Jeg ventet en time før jeg kunne kjøre kolonne over Sennalandet. Også ventet jeg tre og en halv time rett nord om Alta, hvor det også var gått skred. Det hadde i tillegg vært stengt i Langfjordbotn i Alta, men det åpnet heldigvis før jeg rakk å komme meg dit, forteller han.

Hadde han ikke skullet hjem på ferie, hadde han nok kjørt om Finland.

– Kvænangsfjellet er jo en flaskehals vinterstid. Det er jo den fjellovergangen man alltid må sjekke ut, er det åpent eller er det stengt? Fjellovergangen bør bli ordnet bedre så fort som overhodet mulig, sier han.

Ser veien bedre

I 2016 og 2017 har Statens vegvesen fått gjennomført flere tiltak for å bedre situasjonen over fjellovergangen. Egne fresefelt, nye lys ved Gildetun og fjernstyrte bommer er noen.

Har tiltakene funket?

– Jeg synes lysene er bra å ha. Da ser man hele tiden hvor veien går. Med mye snø og vind blir det et flatt lys, men lysene fungerer greit. Fresefeltet gjør jo at man får bort snø fra veien, men når det fyker over toppen får bilistene vind rett i synsfeltet uansett. Da er det kanskje tryggest å stenge likevel, sier langtransportsjåføren.

FJERNSTYRTE: Bommene på hver side av fjellet kan fjernstyres. Foto: Isabell Haug

– Helt klart bedre forhold

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Rigmor Thorsteinsen forteller at det helt klart er blitt bedre forhold på fjellovergangen.

– Tiltakene har ført til at stengningene kan bli kortere enn de ellers ville ha blitt. Dette fordi driftsforholdene er bedre og man har et større areal å brøyte veien på. Det er enklere å holde veien åpen med en rettere kurvatur og det fyker ikke igjen like fort. De nye lysene er en fordel både for de som skal lede trafikken og for trafikantene, forklarer hun.

Men selv om forholdene er bedre tilrettelagt for både brøytemannskap og bilister, kan man ikke bestemme over værgudene.

– Man er fortsatt avhengig av værforholdene. Ved mye vind og nedbør vil vi kunne få både kolonnekjøringer og stengninger som vi har hatt de siste dagene, sier Thorsteinsen.

Starter til neste år

Arbeidet med å få ferdig et prosjekt med tre tunneler gjennom Kvænangsfjellet er i gang. Den formelle oppstarten i henhold tl handlingsprogrammet i Nasjonal Transportplan (NTP) er i 2020, men vegvesenet regner med å starte prosjektering av første fase allerede i 2019.

Først ut er delstrekningen Tverrelva - Sandneselva. Prosjektet omfatter bygging av om lag 8,3 kilometer ny vei i Nordreisa og Kvænangen kommuner, hvorav 3,4 kilometer legges i tunnel gjennom Malingsfjellet. I tillegg skal veglinja heves.

For perioden 2020-2023 er det satt av 1,1 milliard kroner i NTP.

IKKE TILGJENGELIGE: To rigger med toaletter er alt av fasiliteter på Rakkenes ved foten av Kvænangsfjellet. – Det kunne vært bedre. Slik det er nå er de ikke tilgjengelige, sier Jørgensen. Foto: Privat