– Dette er ikke nytt. Dette er noe politisk ledelse har vært klar over lenge, men har ikke evnet å gjøre noe med. Og det har foreldre lov til å bli irritert på, sier Rune Benonisen, leder i FAU på Storslett.

– Like forferdelig, bare verre

Rune Benonisen sitter i Foreldreutvalget for grunnopplæringa. Han har lenge fulgt resultatene som elever i Nordreisa får på nasjonale prøver og andre rapporter om skolene i regionen.

– Dette er like forferdelig som det har vært, bare verre. Jeg blir oppriktig lei meg på vegne av elevene, sier Benonisen.

Leder for oppvekst- og kulturutvalget, Siv Elin Hansen, uttalte til Framtid i Nord at kommunen har gjort flere tiltak og vedtak for å bedre resultatene, men erkjenner at kommunen ikke har lyktes.

– Jeg er veldig skuffet over at politisk ledelse og administrasjonen ikke har klart å gjennomføre tiltak som har fungert. Jeg vet det har vært mye snakk og diskusjon, men som forelder har jeg ikke sett at politisk ledelse har gjort noen konkrete tiltak for å bedre resultatene, iallfall ingen tiltak som har fungert, sier Benonisen.

– Handler det om politisk bevissthet

Benonisen etterlyser mer trykk på skolen fra politisk hold og fra administrasjonen.

– Generelt handler det om politisk bevissthet, og det går på så mange nivåer. Det må etterspørres gode resultater eller hvorfor ting ikke blir som det var tenkt. Det må forfølges fra politisk nivå, sier han.

Rune Benonisen oppfordrer nå foreldre til å støtte skolene i tiltakene som blir innført etterhvert. - Vi som foreldre har en ekstremt viktig rolle.

Benonisen mener skolen ikke har lyktes i sitt hovedformål, nemlig at elevene skal ha det bra på skolen, de skal få læring og det skal lære å regning, lesing og engelsk.

– Det er mange unger som har havnet på et dårlig sted skolemessig skolen ikke har klart å heve de faglig. Jeg synes synd i ungene som er satt i dette, de har gått fire år på skolen og fortsatt presterer lavt uten at det er satt inn konkrete tiltak.

Endringer skjer i klasserommet

Ifølge Benonisen er forskningen klar på at det i klasserommet endringene skjer. Men de endringene avhenger av blant annet ressurser, læringsmiljø, egnede bygg, gode læreverk, datamaskiner og læreren sine ferdigheter og egenskaper.

– Alt det summer opp i at vi må ha et godt system rundt ungene som gjør at de får utfordringer for å lære det vi forventer.

– Selvfølgelig er det lett å fekte med armene, men jeg tenker at nå må vi se framover, fortsetter han.

Ber foreldrene involvere seg

Benonisen er svært glad for at Nordreisaskolene har gått sammen om samkjøring og samarbeid. Kommunen har også gått ut med en uttalelse angående resultatene fra nasjonale prøver og veien videre.

– Jeg har aldri før hørt at politisk ledelse her har gått ut og sagt at dette er for dårlig. Det er en god begynnelse, med et felles ståsted. Det er kjempeflott at alle gode krefter involvert for å snu dette.

Benonisen understreker at foreldrene spiller en svært viktig rolle i prosessen videre med å støtte tiltakene som blir iverksatt.

– Vi skal støtte ungene våre og skolen. Det handler ikke om at foreldre skal være ungenes lærer, men oppmerksomhet nytter. Vi skal være positive når vi snakker om skolen. Vi har en ekstremt viktig rolle, sier han.

Benonisen oppfordrer foreldre til å for eksempel etterspørre om ungene har gjort leksene sine, fokusere på at skole er viktig og snakke positivt om skolen.

– Skolen klarer ikke dette uten hjelp fra foreldrene. Jeg håper foreldrene involverer seg mye mer, og jeg håper skolen klarer å involvere foreldrene og at de har forventninger til foreldrene.