Torsdag kom opplagstallene Mediebedriftenes Landsforening, MBL, har fått utarbeidet for alle norske mediehus.

Tallene viser at mediebransjen for første gang side 2016 opplever en nedgang. Mediehusene får en registrert nedgang på 0,5 prosent.

Bransjen har digital vekst, men denne er ikke stor nok til å fylle frafallet av papirabonnenter.

Imidlertid står det noe bedre til hos de mindre mediehusene, og for lokalavisa Framtid i Nord ble 2022 et ok år, i alle fall ifølge redaktør Kjetil M. Skog.

– Vi må vel være fornøyde når vi lander fjoråret med en vekst i det såkalte nettoopplaget på 1,4 prosent, sier Skog.

Redaktøren understreker at også Framtid i Nord merker at papiravisa svekker sin status.

– Åja, helt tydelig. Vi har sett et fall i kunder som vil ha papir. Samtidig har vi en fin vekst i det digitale opplaget. Særlig gledelig er det at vi ser en tilvekst av yngre kunder.

Mest mulig lokal

Redaktøren sier det ikke har gjort spesielle grep for å vokse.

– Vi følger oppskrifta vi har gått for i noen år nå, nemlig å forsøke å være mest mulig lokal. Vårt slagord er, «Vi é her», og det er vår styrke. Framtid i Nord er godt tilstede i regionen, med seks redaksjonelle årsverk som alle bor og lever her. Vi skriver om folk og om det de gjør, skriver om det som opptar dem, enten det er i glede eller i sorg. Og det skal vi fortsette med, sier Fin-redaktøren.