Nå er entreprenøren kommet 3.400 meter inn i fjellet og har omlagt 2.400 meter igjen før de er igjennom. I et møte torsdag kom det fram at Statens vegvesen mener arbeidet går for sakte.

- Det er ikke så mye å si annet enn at vi mener at ting kan og bør gjøres litt annerledes. Det er for så vidt entreprenøren enig i, så nå skal de gå i gang med tiltak for å bedre fremdriften, forteller Gudmund Løvli, prosjektleder i Statens vegvesen.

- Hvor lang er forsinkelsen?

- Den er nok flere måneder, men det vi ser er at de har muligheter til å ta igjen mye av det tapte. i hadde planlagt å kunne åpne prosjektet i månedsskiftet mellom 2017 og 2018, men nå vil det gå noen måneder inn i 2018 før vi kan åpner.

- Sett det lenge

Løvli vil ikke gå i detaljer på hvilke tiltak Marti DA nå må gjøre for å få opp aktiviteten på arbeidet.

- Det er mange tiltak, jeg orker ikke gå inn i detaljer på alle tiltakene. Det er en rekke forbedringspunkter som kan gjøres. Det vil de iverksette ganske snart. Jeg vil ikke gå i detaljer, det er ganske sammensatt, sier Løvli.

I januar sa Gudmund Løvli til Framtid i Nord at entreprenørene ville være igjennom i løpet av høsten. Slik ser det ikke ut lengre.

- Når oppdaget dere forsinkelsene?

- Vi har egentlig sett det lenge og vi har hatt en grei dialog med dem. Vi hadde jo  regnet med å være gjennom tidlig i høst, men nå ser vi at vi ikke vil være gjennom før ved årsskiftet. Det bekymrer oss litt, forteller Løvli.

Opprinnelig skulle åpne tunellen åpne i løpet av 2017. Han forteller at Statens vegvesen ønsker å komme i forkant av ytterligere forsinkelser.

- Vi ønsker å være nesten for tidlig ute til å se at dette bærer galt av gårde. Vi har jo hatt lang dialog med dem og hatt høyt fokus på framdriften hele veien. Men akkurat nå så ser vi at tiden var inne for å høyne fokuset enda mer.

Tettere oppfølging

Prosjektlederen forteller at de følger fremdrifta fra dag til dag, men at de nå vil følge prosjektet enda tettere og ha hyppigere møter med Marti DA.

- Vil forsinkelsene få noen konsekvenser for entreprenøren?

- Akkurat det er altfor tidlig å si.

Løvli mener at man ikke er kommet dit at man vil avslutte samarbeidet med Marti DA, samtidig som det ikke kan utelukkes.

- OSSA fikk til slutt sparken. Vil det samme skje her?

- Dit er vi ikke kommet enda. Vi vet jo ikke hva framtida vil bringe, men akkurat nå har vi ikke kommet dit, konstantere han.

Nye aktører

- Om man ser dette i sammenheng med tunellprosjektet i Sørkjos. Føler du at dere har tatt lærdom fra den forrige prosjektet?

-       Det er jo egentlig to separate prosjekt. Det er andre forhold som var årsaken at det andre prosjektet ble forsinket, enn det på Nordnes. Selvfølgelig ser vi en del likhetstrekk mellom prosjektene, men samtid er de veldig ulike og entreprenørene også veldig ulike, forklarer Løvli.

At dette er det andre tunellprosjektet i Nord-Troms som blir utsatt mener Løvli er på grunn av nye aktører på markedet og utelukker at dette har noe med fjellkvaliteten å gjøre.

- Man kan jo si at både geologien og fjellkvaliteten i Nordnes- og Sørkjosprosjektet er veldig god. Det jeg tenker er at det er nye aktører på det norske markedet og de trenger kanskje en lengre læringskurve.

Kunne ikke gjort noe annerledes

Løvli mener at det ikke er prosjektledelsen som har skylden i forsinkelsene.

- Nei, vi kunne ikke gjort noe annerledes. Vi har et regelverk og en kontrakt med de spillereglene vi skal følge. Så vi må følge de retningslinjene som er, sier Løvli.

- Så forsinkelsen er ikke på grunn av deres arbeid?

- Nei, det kan jeg si. Det er ikke vi, avslutter Løvli.

Nå er arbeidet her forsinket med flere måneder. Foto: Statens Vegvesen