Tidligere i november lanserte nåværende Hurtigrute-kaptein Hermod Nilsen fra Skjervøy, tidligere havnefogd i kommunen, en løsning som han mener vil bøte på bølgeproblematikken som har oppstått etter at fyllinga på Kollagerneset ble bygd.

Forslaget, som Nilsen lanserte i Framtid i Nord, går ut på å la den planlagte kaia på industrifyllinga på Kollagerneset stikke ut som en pir i stedet for å gå langsmed fyllinga.

– Hvis man da i tillegg legger opp en skulder innerst på «roten» på den nye kaia og en ny skulder på enden av fyllingen, så tror jeg man vil få roligere bølgeforhold inne i indre havn, mener Nilsen.

– Aktuelt tiltak

Kystverkets regiondirektør Jan Morten Hansen har sett forslaget til Nilsen, og sier til Framtid i Nord at han syns det er en god idé.

– Ja, det er naturlig å tenke i de banene. Det er den typen tiltak som kan være aktuelt å gjøre, sier Hansen.

Selv om indikasjonene er sterke fra brukerne av havna om at det har blitt mer bølger i indre havn etter at Kollagernes-fyllinga ble bygd, så har man foreløpig ikke fått gjort målinger og tester for å faktisk fastslå noe.

– Nei, det er ikke gjort ennå. Men om man kommer til den konklusjonen at forholdene har endret seg, så vil vi vurdere hva som er naturlig å gjøre – i samråd med Skjervøy kommune, sier Hansen.

Uttalelsene kommer

Kommunen glemte å formelt søke Kystverket om å anlegge Kollagernes-fyllinga. Den søknaden har kommet nå i ettertid og er nå ute på høring

Jan Olsen, seniorrådgiver i Kystverket, sier at det har kommet inn flere uttalelser – blant annet fra Fiskeridirektoratet, Troms fylkeskommune og Skjervøy båtforening. Og mens de to førstnevnte ikke har så mye å innvende, så er båtforeningen – som sammen med Skjervøy fiskarlag først varslet om de nye bølgeproblemene – langt mer kritisk.

De ønsker primært å endre på fyllinga og gjøre deler av den om til en steinfjære.

«Der kan bårene brytes og energien i dem kan gå over i andre former. Det tror vi er den beste løsningen både for indre og ytre havn», skriver båtforeningen.

Pålegge kommunen

Skulle ikke en endring av fyllinga være aktuelt, vil båtforeningen ha bygd en molo på cirka 60 meter ut fra enden av dagens fylling – helst med en slak helling mot Kollagernes, «for å ta opp energien fra bårene som i dag følger fyllinga inn mot indre havn», som båtforeningen skriver i uttalelsen.

Sammen med tidligere foreslåtte tiltak, kort molo fra fyllinga ved Robertsen Marina og en lengre og tyngre kommunal gjestebrygge/bølgedemper, tror båtforeningen at man kan få roligere forhold inne i havna igjen.

«Vi håper at Kystverket vil vurdere de forslagene vi har kommet med og at man pålegger Skjervøy kommune å iverksette tiltak før skade på anlegg og båter i indre havn skjer», skriver foreningen i uttalelsen.