Fylkesvei 347 på Arnøya går mellom fergeleiet i Lauksundskaret og Arnøyhamn og er en av de mest skredfarlige veistrekningene i Troms. Senest i dag gikk det skred over veien ved Singla og nå reagerer politikerne i Skjervøy kraftig på at fylkesrådet har tatt veistrekningen ut av skredsikringsprogrammet for perioden 2018-2023.

- Uaktuelt

I formannskapsmøtet i dag gikk ordfører Ørjan Albrigtsen (KrF) hardt ut mot prioriteringen til fylkesrådet.

- Det er uaktuelt for oss å godta at skredsikringen på Arnøya raderes ut. Vi forventer at veistrekningen beholder sin prioritet, sier Albrigtsen.

Mer i tunnel

Ordføreren medgir at én av utfordringene for rassikringen på Singla er kostnadene. 700 millioner kroner er prislappen per nå. Alternativet er å legge traseen utenom det skredfarlige området - i Skardalen. Men reindriftsnæringen er ikke så begeistret for planene.

- Fylket har enorme utfordringer når det gjelder rassikring. Vi må i dialog med storting og regjering for å få realisert flere prosjekt enn det man er i stand til i dag, sier Skjervøy-ordføreren.

Les hele uttalelsen her:Prioritering av skredsikringstiltak på fylkesvegnettet i Troms 2018-2023

Skjervøy kommune viser til Fylkesrådssak 247/17 ang. forslag til prioritering av skredsikringstiltak på fylkesvegnettet i Troms 2018-2023.

Skredsikring av FV 347 ved Singla er tatt ut av skredsikringsprogrammet for perioden. Dette kan ikke Skjervøy formannskap akseptere. Formannskapet forventer at det skredutsatte området langs FV 347 ved Singla, som er et av de mest utsatte i hele fylket, beholder sin prioritering.

I rapporten Skredsikringsbehov for riks- og fylkesveg – Nordland, Troms og Finnmark (2015), utarbeidet av Statens Vegvesen, er FV 347 Singla et av de områdene i Troms med størst fare for skred utfra objektive kriterier.

Skredsikringsprosjekter skal ifølge Regional transportplan 2018-2029, vedtatt i fylkestinget i oktober 2017, prioritere «Kyst til marked»-korridorer. Fra Skjervøy leveres det årlig sjømat til en verdi av 6 milliarder, 25 % av sjømatproduksjonen i Skjervøy foregår på Arnøy. Denne produksjonen er helt avhengig av at infrastrukturen internt på Arnøya fungerer. Årvikbruket AS som ligger i Årviksand vil i 2017 ta på land og produsere nesten 5 000 000 kg fisk. All transport til denne bedriften stopper, når vegen rundt Singla stenges. Det er uholdbart at bedrifter skal kunne tape flere hundre tusen kroner pga. skredstengte veier. I tillegg er arbeidspendling og transport til skole/ barnehage avhengig av at veiene er åpne.

I forslaget fra fylkesrådet foreslås det at ei løsning er å bygge et fergeleie i Arnøyhamn til 35 millioner kroner. Dette forslaget vil medføre så store ulemper med hensyn til godstrafikk at det ikke vil være mulig for næringslivet å gjennomføre normal drift. Dette vil redusere kapasiteten til å sende ut sjømat enormt, på et allerede sprengt samband.

Dette er ei fortidsløsning.

I dag 29. november er FV 347 igjen stengt pga. snøskred. Skjervøy formannskap forventer at fylkestinget prioriterer skredsikring av FV 347 og oppfordrer til dialog med storting- og regjering om et spleiselag og at man på nytt ser på alternativ trasevalg.

Ordfører Ørjan Albrigtsen i Skjervøy Foto: Torbjørn O. Karlsen