Innholdet i dette innlegget er basert på opplysninger jeg er gjort kjent med gjennom media den siste tiden.

Først synes jeg at det er beklagelig at flere kolleger har valgt å si opp sine stillinger. Det er også sterkt beklagelig at de har skapt mye uro og usikkerhet gjennom å gå ut i media den siste tiden.

Beskyldningene som denne gangen rettes mot meg fra fire navngitte legekollegaer er langt på vei de samme som da fastlegehjemmelen min ble sagt opp av kommunen i 2021. Under forhandlings-møte med flere vitner til stede, forklarte kommuneoverlegen at han etter kort tid følte i veggene på legekontoret at jeg var problemet. Han fortalte videre at han ba flere ansatte komme med «bevis» for dette. I løpet av en uke i mars 2021 ble det produsert 3 bekymringsmeldinger og 1 avviksmelding. Kommunen hadde en dags saksbehandling på varselet om oppsigelse av min fastlegehjemmel. Oppsigelsen ble endelig trukket tilbake uten betingelser etter 5 måneder.

De samme beskyldningene ble brukt i varslingssaken mot meg i 2022. Kommunen brukte da over kr. 250 000 på gransking. Advokat Østgård gransket bl.a. påstander om trakassering og at jeg skapte dårlig arbeidsmiljø. Saken ble lagt bort uten kritikk mot meg. Konklusjonen var «Granskingsutvalget erfarer at det er et klart belastende arbeidsmiljø ved Lyngen legekontor. Årsaken synes adskillig sammensatt».

Til tross for at rapporten fra Østgård hadde frikjent meg i juni 2022, ser jeg at beskyldningene bare fortsetter. Først kommuneoverlegen i Framtid i Nord, og deretter flere kollegaer i individuelle oppsigelsesbrev. Det ser for meg ut som en samordnet og kollektiv oppsigelse der det skrives «vi» flere steder og man uttaler seg om hele legetjenesten.

Jeg har ikke vært på jobb på Lyngen legekontor siden høsten 2022 pga. sykdom, herunder også sykehusinnleggelse. Legemøtet høsten 2022 var siste gang jeg hadde kontakt med de som nå sier opp. Jeg er ikke en gang sikker på hvem alle åtte er. Det er meget merkelig at det kommer nye beskyldninger om trakassering og fremferd med destruktiv virkning nå, nesten 9 måneder senere. Det er utrolig at jeg kan påvirke det fysiske arbeidsmiljøet så negativt uten å være til stede.

Ingen av de som nå sier opp har forsøkt å ta kontakt med ønske om dialog. Hvordan kan man da skrive «vi har gjort det vi kan for å komme i dialog…»? Hvordan kan jeg ha aktivt motarbeidet alle mine kollegaer i «flere avgjørende saker» når jeg ikke har vært til stede? Det foreligger ingen korrespondanse fra kolleger om disse «avgjørende saker» så jeg vet ikke hva det dreier seg om. Ingen av påstandene i oppsigelsesbrevene er dokumenterte. Hvem som har lekket oppsigelsesbrevene til media er ukjent, men rådmann har bekreftet at det ikke var kommunen.

Kommuneoverlegens påstander om at jeg har skrevet leserinnlegg og brukt sosiale medier for å kommunisere er direkte feil. Jeg har ingen profiler på noen sosiale medier og har aldri brukt disse. Jeg har møtt på samtlige obligatoriske legemøter. Jeg har ikke avvist deltagelse i møter med bedriftshelsetjeneste. Jeg har skrevet at en forutsetning for å delta på slike møter er at min helsetilstand er bedre, og at jeg har en 5-årig økonomisk samarbeidsavtale med kommunen. Jeg har foreløpig ikke skrevet under på den forelagt samarbeidsavtale fordi kommunen plutselig definert min 50% stilling som 100%. Det brukes for å forklare hvorfor jeg må betale dobbelt så mye husleie enn to andre fastleger. Pliktig åpningstid for klinisk praksis i min fastlegeavtale er gjennomsnitt 14 timer pr. uke som utgjør en 50 % stilling i henhold til Fastlegeforskriften. Likevel påstås det at jeg har 100 % stilling. I tillegg, har avtalen en varighet til september 2023 som er like lang som min permisjon.

Jeg er selvstendig næringsdrivende med individuell fastlegeavtale med kommunen. Avtalen kan ikke reforhandles før 2025. Som selvstendig næringsdrivende er jeg min egen arbeidsgiver. Kommunen kan ikke bruke «arbeidsgivers styringsrett» over min bedrift eller min virksomhet som fastlege, jfr. departementet kommentarer til fastlegeforskriften §30. Jeg har kontorfellesskap med andre privatpraktiserende leger og kommunalt ansatte. Selvsagt skal alle i et kontorfellesskap ha et visst samarbeid og tjenestene som kommunen yter skal være klart definert i en avtale slik som det har vært tidligere. Jeg skal selvsagt betale for de tjenestene som kommunen bidrar med, men jeg forventer at i offentlig sektor like tjenester prises likt.

Kommuneoverlegen påstår ovenfor Nordlys at jeg har opptrådt sammen med støttegruppa på kommunestyremøter. Dette er oppdiktet. Jeg har vært på ett kommunestyremøte etter at jeg sluttet som kommuneoverlege i 2020. Det var da kommunestyret bevilget penger til gransking av varslingssaken. Jeg forlot straks saken var ferdigbehandlet.

Det er svært krevende å ha dialog med kommuneoverlegen, fordi han tåler dårlig å bli motsagt.

Jeg har brukt mesteparten av de siste 25 årene til å tjene Lyngens befolkning og bygge opp legetjenesten fra stor instabilitet i 90 årene, til innføring i 2015 i samarbeid med daværende helse og omsorgssjef Kjellaug Grønvoll, av såkalt «nordsjøturnus» stillinger for å sikre legevaktstjeneste for befolkningen. De første årene var samarbeidet mellom legevaktslegene og fastlegene godt.

I 2014 var det også utfordringer i forhold til nye økonomiske samarbeidsavtaler med kommunen og de tre erfarne fastlegene med lang tjenestetid i kommunen utarbeidet et dokument «Trygghet, forutsigbarhet og kvalitet gjennom respektfullt samarbeid». Det fungerte som et godt grunnlag for samarbeid mellom fastlegene og kommunen i flere år og ble underskrevet av daværende rådmann Lintho og helse- og omsorgssjef Grønvoll og samtlige fastleger. Avtalen ble dessverre ikke oppdatert og brukt videre da nye ledere ble ansatt i administrasjon. Det største tapet for befolkningen og legetjenesten i Lyngen i min tid, var uventet stenging av det gode helsetilbudet i Ytre Lyngen i 2019, grunnet den triste bortgangen av vår kollega.

Jeg ønsker ikke at det som mine 2 fastleger-kolleger og jeg har brukt mange år på å bygge opp blir ødelagt. Kunnskap om befolkningen, erfaring og tillit bygges over lang tid og kan ikke erstattes. Jeg ønsker heller ikke å fjerne den velfungerende legevaktsordningen. Det er ulogisk og utenkelig sett fra mitt ståsted.

Lyngens befolkning og mine pasienter har beriket mitt liv og jeg er takknemlig for å ha hatt det privilegium det er å komme nært mennesker i forskjellige situasjoner – i sorg og glede.

Mitt ønske er å fortsette min legegjerning i Lyngen til tross for at jeg har blitt påført yrkesskader og har fått varige helseplager. Jeg har et nært forhold til mange av mine pasienter og ønsker å være til stede for dem også i tiden framover.

Avtroppende kommuneoverlege i Lyngen, Hans-Olav Holtermann Eriksen, er etter Vær Varsom-plakaten bedt om å gi tilsvar til Pascoes innlegg. Holtermann Eriksen har sendt oss dette svaret:

Som gjentatt de siste to år, er det viktigste og riktigste å møtes i stedet for dialog gjennom media. Det er selvsagt ubehagelig å bli personifisert i media på denne måten når man vet all den tid man har prøvd å få til og møtes.

Pascoe har en oppfatning av hendelser i tjenesten og min rolle som Kommuneoverlege som naturligvis er ulik min. Jeg har ikke navngitt eller knyttet Pascoe til noen informasjon i media den senere tid, hverken om sosiale medier eller saker gjengitt i oppsigelsen. Jeg står fortsatt for min oppsigelse, og at utfordringer i legetjenesten må håndteres internt. Jeg kommer ikke til å ta dialog gjennom media eller 3.personer, og har ingen kommentar utover dette.

Avtroppende kommuneoverlege Hans-Olav Holtermann Eriksen. Foto: Marius Hoe

­­

HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.

Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no