Nordområdeveien har gjentatte ganger blitt løftet fram i diverse media denne sommeren og høsten. Veiprosjektet er fremtidsrettet og kobler bo og arbeidsmarkedsregionene sammen, samt har en stor miljøgevinst med innkorting av kjøreveien med cirka 10 mil. Prosjektet har gjennom lang tid vært debattert på ulike politiske nivå, òg de fleste politiske parti synes å være enige om at dette er et bra prosjekt, men realiteten er som vi ser i dag, mye prat men lite handling i saken. Med unntak av et spadetak under valgkampen for to år siden, som sikkert er grodd igjen. Jeg vil bare trekke fram litt om hva som har skjedd på fylkesnivå i løpet av de fire siste år på fylkestinget.

Våren 2019 ble regional plan for UFB vedtatt med stort flertall på fylkestinget i daværende Troms. Som saken da lå, var det et politisk ønske at man skulle komme i gang med reguleringsplanarbeidet. Da var regionalplan arbeidet friskt i minne, og man kunne benytte seg av mye av den kompetansen  som var innhentet, og den samme arbeidskraften som var brukt  gjennom regionalplan arbeidet.

Høsten kom, og nytt fylkesting ble valgt sammen med nytt fylkesråd. Derfra til i dag fire år etter har det ikke vært særlig fremdrift i saken, tvert imot tenker jeg, siden flertallet ønsker å sette prosjektet i en lang ventekø sammen med andre veiprosjekt i hele landet gjennom vedtaket med å føre den ut av Regional transportplan og til Nasjonal transportplan. Gjennom avisartikkel i Nordlys hvor fylkesrådsleder lanserer en ny stor statlig veipakke til 15 milliarder, kan en jo undres over når tid fylkesrådet mener denne skal bygges. Det er jo som kjent liten prioritering av andre statlige prosjekt i nord fra nåværende regjering. Vi ser på E8 til Tromsø, der er de påbegynte anleggsarbeidene satt på vent i påvente av større bevilgninger. Langs E6 står Nordkjosbotn-Hatteng og Olderdalen-Langslett for tur, men bevilgningene fra staten til Nye veier stopper opp, dermed også veiprosjektene.

Jeg har noen ganger løftet opp Breivikeidet bru, som står der som et dårlig eksempel på statens samferdselsprioritering, det var et av de siste prosjektene som ble gjennomført her før riksveiene ble gitt til fylket, og denne fulgte med. Hvorfor skjer det ikke noe med den? Svaret fra fylkesrådet er at den skal sees i sammenheng med UFB. Jeg tror ikke denne brua har fått stå i 13 år på en innfartsvei til Oslo, men til Tromsø der ser det ut til å gå helt fint. Her burde staten kommet med midler for å rette opp i brufadesen, midler som kunne blitt brukt inn i Nordområdeveien.

Opposisjonen har gjentatte ganger gjennom siste fylkestingsperiode foreslått oppstart av reguleringsplan for Nordområdeveien, men alle ganger er det blitt nedstemt, senest i budsjettet for 2023. Det er i stedet satt i gang elektrifisering av sambandet, med dertil store innvesteringer på en fergestrekning som skal ut av drift ved realisering av ny forbindelse. Dette tiltaket burde i stedet kunne vært gjennomført på et annet samband. KrF fikk i 2020 flertall for et forslag om å utsette elektrifiseringen på Ullsfjorden, men fylkesrådet valgte å gjennomføre det likevel.

Samtidig kan en undres litt på hva posisjonen egentlig mener. Da forslaget om å overføre noen av fylkets forsvarsveier til staten ble behandlet i fylkestinget 30 august, foreslo fylkesrådet at det ikke burde skje, med argumentasjon om at fylket var godt nok rustet til å ivareta dette selv. Men den forbindelsen som er en fylkesvei FV 91, og som staten har lagt inn gode ordninger for å finansiere, som fergeavløsningsmiddler, rassikringsmiddler samt bompenger i stedet for fergebilett, den ønsker nå det samme fylkesråd å overføre til staten, selv om staten ikke har ytret noen ønske om å overta denne. Det er i beste fall en «omvei», og i verste fall en «blindvei»!

Vi kan vel lære litt av Rya forbindelsen, som fikk en stor økning av trafikken, og dertil bedre inntjening enn forventet. Jeg tenker det er potensialet for Nordområdeveien også.

KrF mener det er viktig å holde videre fremdrift i Nordområdevei prosjektet. Nå er det på tide å få en oppstart. Det gjøres ved å sette i gang med reguleringsplan.

­­

HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.

Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no