Søndag kom Lars Monsen ned fra fjellet etter mange dagers vandring i fjellområdet mellom Målselv og Skibotn. På slep hadde han rekke turgåere, samt NRK, som fulgte vandringene - minutt for minutt. Georg Sichelschmidt, daglig leder i Visit Lyngenfjord, tror TV-tiden er mye verdt for Nord-Troms.
- Nå fikk ikke jeg fulgt så mye med på TV-sendigene. Men det er helt klart flere enn vanlig som har tatt kontakt angående ulike ting man kan gjøre i vår region. Det viser at det er mange som har fulgt med og som blir inspirert til å besøke de stedene Lars Monsen har vært. Det er positiv og god reklame for oss, sier Sichelschmidt.
Bar trampoline opp på fjellet for unike bilder, nå havner de på TV
– Gjør regionen kjent
Han sier at Visit Lyngenfjord har vært informert om NRK-produksjonen, men de har ikke vært involvert direkte.
- Vi ser på dette som en god markedsføringsmulighet. Først og fremst i det norske markedet, og det er veldig bra. Sånne ting har også en langsiktig effekt. Det er jo ikke sånn at det kommer 10.000 turister umiddelbart etter et sånt program, men det sørger for at regionen blir kjent og flere fra Sør-Norge kommer hit for å vandre i naturen vår, sier Sichelschmidt.
– Folk har vært fornøyde
Olderelv Camping hadde NRK på besøk i forrige uke – med direktesendinger flere kvelder på rad. Jorunn Skogmo, fungerende daglig leder ved campingplassen, er enig med Sichelschmidt i at markedsføringen har vært god.
- Jeg har hatt det hektisk disse dagene og har ikke rukket å følge med på TV selv. Men jeg får forhåpentligvis litt tid nå til å se på nett. Men etter tilbakemeldingene og responsen å dømme, så har folk vært veldig fornøyde med det de har sett, sier Skogmo.
Herfra skal Monsen avslutte sin sommertur
– Fra munn til munn
Hun tror ikke bare Olderelv Camping har fått god reklame disse dagene.
– Vi har selvsagt fått vårt. Men både Skibotn og resten av regionen har blitt markedsført godt. Været har ikke vært så godt, men det får vi ikke gjort noe med. Det viktigste har vært at det har vært god sikt, slik at dronebildene har blitt gode, sier Skogmo, som ikke er helt sikker på hvordan campingplassen kan dra nytte av all oppmerksomheten.
– Vi er ikke så gode på å markedsføre oss. De som vet om oss, vet om oss. Jeg mener den beste markedsføringen er den som går fra munn til munn, sier Skogmo.