Fabrikksjef Frode Hansen ved Cinderella Eco Solution er trygg på at bedre infrastruktur gjør at flere bedrifter på Furuflaten vil utvikle nye produkter og vinne innpass i hittil ukjente markeder.

- Kaia blir den eneste i sitt slag på denne siden av Lyngenfjorden. Etablering av nye bedrifter er en forventet konsekvens, sier Hansen.

Kaia er budsjettert til 13,6 millioner kroner. Fylkesrådet i Troms innvilget nylig 50 prosent av beløpet. Resterende 6,8 millioner dekkes av Lyngen kommune. Fremdriftsplanen legger opp til byggestart 1. august. Overtakelse skjer 1. november.

Økt verdiskapning

Fylkesråd Willy Ørnebakk understreker i begrunnelsen for å støtte kaia er at klyngemiljøet på Furuflaten er viktig både for Lyngen, Nord-Troms og resten av fylket. Arbeidsplasser skapes, noe som gir betydelig verdiskapning. En mangfoldig næringsstruktur utgjør motvekt til mye av den ensidige satsingen i flere andre kommuner i Troms.

Frode Hansen forteller at den eksisterende kaia er i så dårlig forfatning at den har vært stengt for tyngre kjøretøy siden sommeren 2015.

- Cinderella har begrenset behov for ny kai. For bedriften har det større betydning at Lyngen kommune er i ferd med å klargjøre et utvidet areal på begge sider av bedriften, sier fabrikksjefen.

Når avkjørselen til fylkesvei 868 flyttes nærmere Furuflaten, blir det langt tryggere for tungtransporten.

Utvider markedet

- Vi har behov for større plass rundt bygget. Vi får bedre lagringsplass og kan om ønskelig justere fabrikken til fremtidas behov, forteller Frode Hansen.

Cinderella har 37 ansatte, derav 22 på Furuflaten. Fjorårets omsetning havnet på 129 millioner, noe som en vekst på seksten millioner. En stor del av økningen skyldes god jobbing i det norske markedet.

Cinderella har kunder også i Sverige og Finland, og har etablert kontor i Nederland. Bedriften har rettet blikket mot markedet utenfor Europa.